Publicerad: 2012-10-12

Umeå universitet på alumnträff i Shanghai

NYHET Igår torsdag träffade en delegation från Umeå universitet, med vice rektor Anders Fällström i spetsen, ett 30-tal före detta studenter (alumner) som nu bor i eller kring Shanghai, Kina. Syftet med träffen var bland annat att stötta uppbyggnaden av det nätverk för alumner från Umeå universitet som nyligen bildats i Kina.

Det var Umeå universitets första officiella träff med alumner utanför Sverige, men inte den sista.

- Detta är ett steg på vägen i ambitionen att stärka internationaliseringen av Umeå universitet, säger Anders Fällström. I denna satsning tror vi att alumner är en viktig målgrupp att jobba med.

Alumnnätverket i Kina har som ambition att bland annat hjälpa Umeå universitet i rekryteringen av nya studenter, vara diskussionspartner för olika samarbetsprojekt och utbyten samt kunna erbjuda praktisk hjälp till utbytesstudenter och gästprofessorer från Umeå som kommer till Kina. Framförallt vill de tillhandahålla en mötesplats för före detta Umeåstudenter att träffas och knyta kontakter med varandra, både socialt och professionellt.

I morgon lördag den 13 oktober hålls en alumnträff i Peking som delegationen från Umeå universitet också deltar vid.

Redaktör: Jessica Bergström Grahn