Publicerad: 2013-03-05

Umeå universitet på Littfest 14–16 mars

NYHET Littfest i Umeå är den största litteraturfestivalen i norra Norden. Här bjuds seminarier, föreläsningar, utställningar och föreställningar. Alltid med texten och ordet i fokus. Festivalen arrangeras av Föreningen Littfest. Umeå universitet är en av festivalens samarbetspartner.

Här nedan finns de arrangemang som Umeå universitet – genom UCGS, Bildmuseet, Lärarhögskolan, institutionen för kultur- och medievetenskaper, Universitetsbiblioteket på Konstnärligt campus – är medarrangörer i.

Torsdag 14/3

16.00–17.00 Bildmuseet
Vi hade fel! År 1967 begav sig en grupp svenska konstnärer och formgivare till Paris för att dokumentera de stora modehusen, som de var övertygade om inte skulle finnas kvar året efter – de hade fel! Medverkar gör Carl Johan de Geer och Thomas Olsson. (Samarr med Bildmuseet)

Fredag 15/3

10.00–10.45 Idun
Hade vi fel? Carl-Johan de Geer och Jan Myrdal samtalar om konst och politik med utgångspunkt i 1960-talet. Vad åstadkommman, var misslyckades man? Samtalsledare: Mats Jonsson (Samarr med Bildmuseet)

13.00–13.45 Idun
Näthat och antifeminism. Maria Sveland, aktuell med boken Hatat, samtalar med Folkbladets chefredaktör Daniel Nordström. Samtalsledare är Malin Rönnblom. (Samarr med UCGS och Folkbladet)

14.00–14.45 Tonsalen
Gång på gång är skogarna rosa. Författaren, poeten och dramatikern Ann Jäderlund samtalar med professor Annelie Bränström Öhman om nyöversättningen av Emily Dickinsons tidlösa dikter.

Lördag 16/3

11.00–11.45 Rist
Alfhild Agrell – 1880-talets dramatiker på modet. Maria Löfgren berättar om en av våra mest populära kvinnliga dramatiker genom historien. Skådespelare läser ur Dramatiska arbeten. (Samarr med UCGS, Lärarhögskolan, institutionen för kultur- och medievetenskaper, Atrium förlag, Umeå Teaterförening.)

12.00–12.45 Rist
Elfriede Jelinek som dramatiker. Magnus Lindman, översättare och dramaturg på Sveriges Radio, berättar om Nobelpristagaren. Skådespelare läser ur den nyutkomna samlingen Prinsessdramer (Samarr med UCGS, institutionen för kultur- och medievetenskaper, Atrium förlag, Goethe-institutet, Umeå teaterförening.)

15–15.45 Tonsalen
Ett hjärta i jeans. Fanny och Siri Ambjörnsson talar, med några års distans, om kultboken Ett hjärta i jeans. Samtalsledare är Bangs chefredaktör Anneli Carnelid).

Partners i arrangemanget är bland många andra: Umeå universitet, Universitetsbiblioteket på Konstnärligt campus, institutionen för kultur- och medievetenskaper, UCGS.

Hela programmet:

Littfests webbsida: