Publicerad: 2014-09-24

Umeå universitet på plats 24 i internationell rankning

NYHET Umeå universitet placerar sig på plats 24 på den internationella rankningslistan QS Top 50 under 50 2014/2015, och klättrar därmed tre placeringar jämfört med i fjol. Listan fokuserar på universitet som ännu inte fyllt 50 år och som anses ha lovande utsikter.

– Nästa år firar vi 50-årsjubileum och får inte längre vara med på QS Top 50 under 50. Men vi kan verkligen glädja oss åt att vi lämnar listan med flaggan i topp – eftersom vi rankas som ett av världens 24 bästa unga universitet. Det är också positivt att vi tar ytterligare ett par steg uppåt, säger Lena Gustafsson.

Umeå universitet är det högst rankade lärosätet i Norden tillsammans med University of Eastern Finland, som också rankas på plats 24.

QS Top 50 under 50 är baserad på resultaten från QS World University Rankings 2014/15, där världens 800 bästa universitet rankas – oavsett ålder. På denna lista klättrade Umeå universitet i år 22 platser, till plats 267. Lärosätena bedöms inom sex olika kategorier, där akademiskt anseende är den kategori som väger tyngst. Anseendet är baserat på en global undersökning bland akademiker. Inom denna kategori förbättrade Umeå universitet i år sin position med 40 platser.

Ben Sowter, som är forskningsansvarig för QS, menar att QS Top 50 under 50 ger en intressant jämförelse med organisationens globala och regionala rankningar.
– Genom att enbart fokusera på de unga universitetens prestationer, är målet med listan att upptäcka viktiga nykomlingar på den globala arenan, säger han.

På rankninglistan över unga universitet återfinns ytterligare ett svenskt universitet: Linköpings universitet, som i år tagit ett rejält steg uppåt jämfört med i fjol, från plats 40 till plats 26.

– Linköpings universitet är vårt alliansuniversitet och vi gratulerar så hjärtligt! De är oss hack i häl och när vi nästa år träder tillbaka lämnar vi med glädje över arenan till dem, säger Lena Gustafsson.

För ytterligare information, kontakta gärna:

Lena Gustafsson, rektor vid Umeå universitetTelefon: 073-079 42 91
E-post: lena.gustafsson@adm.umu.se