Publicerad: 2015-10-12

Umeå universitet på plats sju i landet i ny rankning

NYHET I en ny global lärosätesrankning av US News – pionjär inom collegerankningar på 1980-talet – placerar sig Umeå universitet på sjunde plats i Sverige och på plats 329 i världen. Universitetet får bland annat gott betyg när det gäller andel högciterade artiklar.

Det är för andra året som det stora mediaföretaget US News publicerar en global rankningslista för världens lärosäten. Liksom förra året hamnar Umeå universitet på en sjundeplats i Sverige, strax före Chalmers tekniska högskola, Sveriges lantbruksuniversitet och Linköpings universitet. I topp i landet återfinns Karolinska institutet, Lunds universitet och Uppsala universitet.

Även Umeå universitets placering bland världens främsta lärosäten är i princip detsamma som ifjol – universitetet tappar bara fyra placeringar från plats 325 till plats 329. Högst upp återfinns Harvard University, Massachusetts Institute of Technology (MIT) och University of California – Berkeley.

US News använder Thomson Reuters data. En stor del av viktningen – hela 65 procent – beror på olika bibliometriska mått, och där får Umeå universitet bäst placering inom de mått som är tydligast kvalitetsrelaterade, det vill säga andel högciterade artiklar (plats 232) och normaliserad medelcitering (plats 249). Nästa stora del – 25 procent – beror på lärosätets anseende eller ryktbarhet. Resten är kopplat till antalet doktorsexamina.

US News rankar också de 150–250 bästa lärosätena i världen inom ett antal ämnesområden. Umeå universitet finns med i fem av dessa, och kommer bäst ut i Plant and Animal Science (plats 72), följt av Social Sciences and Public Health (plats 111), Environment/Ecology (plats 117), Clinical Medicine (plats 196) och Biology and Biochemistry (plats 204).

Mer information:

Us News: Best Global Universities RankingsUS News: Bästa svenska lärosätenUS News: Om Umeå universitet

Redaktör: Camilla Bergvall