Publicerad: 2009-04-14

Umeå universitet presenterar årets alumnföretagare

NYHET Onsdagen den 15 april klockan 15.30 presenteras årets alumnföretagare. Media hälsas välkomna till en presskonferens vid Umeå universitet i Skellefteå.

Till årets alumnföretagare kan den som senast tio år efter avslutade studier vid Umeå universitet, själv eller i kompanjonskap, driver ett framgångsrikt företag i Skellefteå kommun utses. Priset delas ut av en jury från CONNECT Norr, Umeå universitet i Skellefteå och Uminova Innovation AB.

Den officiella prisutdelningen sker den 24 april på Framgångsdagen - Skellefteås Tillväxtgala.

Nominerade till årets Alumnföretagare 2009 är:

Sjukgymnasterna Anna Liedgren och Jens Burström driver tillsammans företaget JA Fysioterapi. (http://www.jafysioterapi.se). Företaget riktar främst in sig på att diagnostisera och behandla besvär från muskler och leder. Hos dem gäller Landstingets taxor, högkostnadskort och frikort.

Thomas Malm driver företaget Volantic AB. Volantic arbetar med inbyggda system som elektronikkonstruktion, CAD och programmering av allt från mikrokontroller till telefoner, handdatorer, GPS och trådlös kommunikation i system med säkra server- och databaslösningar.

Priset består av CONNECT Västerbottens Språngbräda, vars värde beräknas till 56 000 kronor. En panel sätts samman bestående av CONNECTs partners, medlemmar och specialinbjudna experter till stöd för det företag som går in i Språngbrädeprocessen. Själva Språngbrädan kan liknas vid ett styrelsemöte, där panelens medlemmar på ett strukturerat sätt ger företagaren råd och tips på hur företaget snabbast ska utvecklas. Processen tar närmare två månader att genomföra.

Kontaktpersoner: Jörgen Markgren, Umeå universitet
Tel: 070-371 22 25

Ulla Edler, CONNECT Norr

På presskonferensen kommer årets alumnföretagare att närvara.

Plats: Campus Skellefteå, Forumhuset, nedre plan (utanför ”Arenan”)
Tid: Onsdag15 april klockan 15.30

Välkomna!