Publicerad: 2012-09-12

Umeå universitet rankas bland världens främsta

NYHET Umeå universitet placerar sig på plats 297 när QS World Ranking rankar världens bästa lärosäten 2012/13. Det motsvarar en sjunde plats i landet.

Totalt finns omkring 17 000 lärosäten i världen. QS World University Ranking utvärderar 700 av världens bästa lärosäten och rankar 400 av dem.

I toppen av rankninglistan återfinns framför allt universitet från USA och Storbritannien. Massachusetts Institute of Technology (MIT) intar förstaplats, University of Cambridge andra plats och Harvard University tredje. Därefter följer flera brittiska universitet.

I våras placerade två internationella rankningsystem Umeå universitet i den övre världstoppen, på plats 23 och 30. Umeå universitet rankades dessutom som det bästa svenska och skandinaviska lärosätet. Dessa listor fokuserar på unga universitet med lovande utsikter.

QS World University Ranking 2012/13Umeå universitet topprankas bland unga universitet

Redaktör: Karin Wikman