Publicerad: 2013-09-19

Umeå universitet samlar krafterna på Europaturné

NYHET Ambitionerna är höga när kulturhuvudstadsturnén Caught by Umeå besöker London, Paris och Amsterdam de kommande veckorna.– Umeå universitet satsar väldigt stort i de här tre städerna, säger Jonas Ericson, projektledare vid Umeå universitet.

Först ut av fokusstäderna är London där turnén gör ett stopp den 19-20 september.
– Vår närvaro kommer att vara väldigt tydlig i och med att vi ska ha en presentation av Umeå universitet varje timme. På fredagskvällen blir det grand finale och då vi bjuder in viktiga målgrupper till en mottagning – framför allt alumner och kontakter från närliggande universitet, berättar Jonas Ericson.

Totalt kommer 50 inbjudna personer att delta på mottagningen under fredagskvällen – platserna är fullbokade.

London, Paris och Amsterdam är alltså fokusstäder under turnén och här finns mer personal på plats och det bjuds på fler aktiviteter. I London visar Designhögskolans Maria Göransdotter och Damien Horst  modeller av studenters examensarbeten, Julia Ternström från Arkitekthögskolan presenterar digitalt material, Mattias Lundberg (bilden) håller i Psykologisk salong, företrädare från Centrum för samisk forskning föreläser, Anders Lind från estetiska ämnen visar installationen Voices of Umeå.

Lena Gustafsson, rektor vid Umeå universitet, finns också på plats under besöket i London.

Dessutom arrangerar studenter från kulturentreprenörsprogrammet musikunderhållning tillsammans med Kultur på campus. I London handlar det om den lokala klubben Kapellet som skräddarsyr ett Umeå-set. Dessutom blir det ett officiellt avstamp för en ny alumnförening i London.

Sandra Åström från International Office finns också på plats och kommer att besöka University College London och Anglia Ruskin i Cambridge. Två universitet som Umeå universitet har Erasmusavtal med.
– Det här är två utbytesavtal som är aktiva, men vi vill stärka samarbetet ännu mer eftersom vi har många studenter från Umeå som vill studera där och de engelska studenterna söker sig också till Umeå, berättar Sandra Åström.

Samarbetet handlar om mer än studentutbyten. Hon kommer att träffa kontaktpersoner från universiteten för att ta reda på hur de arbetar för att stödja sina internationella studenter, till exempel i form av introduktionskurser, sociala program och boende.

Turnén riktar efter besöket i London blickarna mot Amsterdam som står på tur den 26-28 september. Helgen därefter går turnén vidare till Frankrike och huvudstaden Paris. De tre fokusstäderna är utvalda eftersom Umeå universitet bedömer att det är möjligt att få ut mest av besöken i dessa städer.

Foto: Elin Berge och Emilott Lantz.

Läs mer om Caught by Umeå

Kulturentreprenörer följer med på turnéTurnéstart i Köpenhamn gav mersmakKöpenhamn – första turnéstoppet för kulturhuvudstadsåretUniversitetet på Europaturné

Redaktör: Karin Wikman