Publicerad: 2006-11-21

Umeå universitet satsar på avancerad film- och tvproduktion

NYHET Med ett stöd på en miljon kronor från Balticgruppen får studenterna vid Digital medieproduktion tillgång till ett av marknadens mest avancerade system för produktion av film, TV och webbdesign.

Studenterna på den treåriga utbildningen Digital medieproduktion vid institutionen för informatik är bland de första i Sverige som får arbeta med Avid Symphony Nitris. Det är ett system speciellt framtaget för film- och TV-produktioner som kräver avancerad och högkvalitativ bildbearbetning. Utbildningen får därmed en unik möjlighet att finnas med bland de främsta inom medieproduktion.

Förutom institutionen för informatik är det endast några större filmproduktionsbolag samt Sveriges Television i Norrköping, Malmö och SVT Fiktion som köpt systemet.
− Den nya utrustningen innebär att våra studenter får tillgång till en mycket avancerad miljö för medieproduktion. Med detta världsledande system kan vi erbjuda en utbildning som ligger i toppklass både nationellt och internationellt, säger en nöjd Ulf Hedestig, prefekt vid institutionen för informatik.

Programmet Digital medieproduktion startade hösten 2005. Söktrycket till de 30 studieplatser som erbjuds varje år har sedan starten varit mycket stort. Utbildningens kärna utgörs av det som brukar kallas postproduktion, d.v.s. efterbearbetning av olika typer av medieproduktioner. Det kan vara nyhetsinslag, reklamfilm, lång- och kortfilm, datorspels- eller webbproduktioner.

Utbildningen innehåller även kurser som behandlar digitala mediers roll i dagens samhälle, analys av digitala medier, kvalitetsbedömningar och jämförelser av digitala medier, webbproduktion samt ekonomiska aspekter av medieproduktion.
− Den satsning vi nu gör tillsammans med Baltic Gruppen Utveckling AB är en viktig del i vår långsiktiga utveckling av vår studiemiljö. I förlängningen kommer det att komma hela branschen till godo, säger Ulf Hedestig.

Presskonferens:

Onsdagen den 22 november kl. 10.30 i lokalen MA382, Mit-huset, Umeå universitet.

Program:

10.30 Inledning 10.35–10.45 Presentation av Cross Media och Digital Medieproduktion vid institutionen för informatik, Charlotte Wiberg, docent, institutionen för informatik 10.45–10.55 AVID-tekniken och Avid Symphony Nitris, Claes Nilsson, Post Sales & Channel Manager, Avid Technology samt Claes Wikström, projektanställd vid institutionen för informatik 10.55–11.05 Baltic Gruppen Utveckling AB satsar på ny utrustning, Staffan Ling, Baltic Gruppen Utveckling AB 11.05–11.15 Filmbranschens perspektiv på satsningen, Per Holm, Film i Västerbotten
11.15–11.30 Frågor

För mer information:

Charlotte Wiberg, docent institutionen för informatik, Umeå universitet, tel: 090-786 68 20, 070-201 15 40 e-post: cwiberg@informatik.umu.se

Redaktör: Karin Hertz