Publicerad: 2009-10-13

Umeå universitet satsar på registerhållning

NYHET Umeå universitet satsar på registerhållning och ger Demografiska databasen 6 miljoner kronor för att bygga upp en ny databas

Universitetsstyrelsens beslut gör det möjligt för DDB att bygga upp en longitudinell befolkningsdatabas kallad Poplink. Databasen kommer att knytas ihop med flera befintliga databaser och fylla den lucka av digitala individdata som finns för perioden 1900–1968.
Sverige har de bästa befolkningsregister i världen eftersom de sträcker sig ända från 1700-talet. Men för perioden 1900–1968 saknas det digitaliserade data och det har länge varit ett hinder för att använda registrens unika potential fullt ut. Poplink kommer på ett kraftfullt sätt öka forskarsamhällets möjligheter att nyttja Sveriges unika befolkningsregister.

Den första fasen av uppbyggnaden av Poplink, som redan påbörjats, genomförs inom en fyraårsperiod och omfattar ett tiotal församlingar i Skellefteå­regionen. När det är gjort kommer vi att få tillgång till ett befolkningsregister som sträcker sig över mer än 300 år och innehåller viktiga forskningsdata om nära 300 000 individer. Det blir möjligt att följa människor kontinuerligt genom livet och mellan generationer.

Redaktör: Berit Eriksson