Publicerad: 2011-01-31

Umeå universitet serverar grön teknik på Kunskapsnoden på Grand Hôtel

NYHET Kunskapsnoden arrangeras årligen av universitetet i samband med de väletablerade Västerbottensveckorna på Grand Hôtel i Stockholm. Årets nod som äger rum den 2 februari har temat Grön teknik.

Grön teknik är ett av många framgångsrika forskningsområden inom den teknisk-naturvetenskapliga fakulteten vid Umeå universitet.

Framstående forskare berättar under kvällen om intressanta och högaktuella ämnen som lysande supermaterial och forskningsprogrammet Bio4-Energy. Projektet Bio4Energy vill bryta beroendet av fossila bränslen genom grön teknik. I programmet arbetar forskare och företagare i norra Sverige tillsammans för att ersätta olja med träråvara och dagens oljeraffinaderier med bioraffinaderier.

– Det handlar om insatser inom allt ifrån förädling av träd till produkter i form av biobränslen, bioenergi och gröna kemikalier som kan resultera i exempelvis nya läkemedel, textilier och förpackningar, förklarar Umeå universitets rektor Lena Gustafsson.

Kvällens panelsamtal leds av Sverker Olofsson, välkänd programledare och hedersdoktor vid Umeå universitet.

Det är fjortonde året som Umeå universitet bjuder in till Kunskapsnoden – en mötesplats för dialog och samverkan. Kvällen inleds med ett seminarium och avslutas med en Västerbottensbuffé i Spegelsalen.

Bland de inbjudna gästerna finns företrädare för näringsliv, offentlig förvaltning, medier, politik och andra med intresse för kunskap, utveckling, forskning och utbildning.

Seminarium i lokal Stockholm.

Kvällens moderator: Sverker Olofsson, programledare på SVT och hedersdoktor vid
Umeå universitet.

17.40 Välkommen, Lena Gustafsson, rektor, Umeå universitet
17.45 Skogsindustrins syn på grön energi, Magnus Hall, vd, Holmen AB
18:05 Ledande plast och grafen: En lysande och flexibel kombination! Ludvig Edman, professor, institutionen för fysik, Umeå universitet
18.25 Teknik för en grön framtid, panelsamtal med vd Magnus Hall, Holmen AB, professor Ludvig Edman, universitetslektor Hannele Tuominen och professor Stellan Marklund, samtliga Umeå universitet. Samtalet leds av Sverker Olofsson.
18.55 Framåt med Umeå universitet!
Åsa Rasmuson Lestander, dekan, teknisk-naturvetenskaplig fakultet och rektor Lena Gustafsson.

Artikel om Ludvig EdmanArtikel om bättre trädArtikel om energiforskningArtikel om Bio4Energy

Kontaktperson:

Carina Dahlberg, presschef E-post carina.dahlberg@adm.umu.se