Publicerad: 2012-03-30

Umeå universitet sexa i ny rankning

NYHET Umeå universitet placerar sig på sjätte plats i nyhetsmagasinet Fokus rankning över Sveriges bästa högskolor. I kategorierna "mest lärarledd undervisning" och "flest internationella samarbeten" tar Umeå universitet hem förstaplatsen.

Fokus har rankat 26 svenska högskolor och universitet och för första gången baseras undersökningen på studenternas egna preferenser. Rankningen bygger på 23 olika variabler och Umeå universitet placerar sig i topp och för två av dessa. När det gäller "högst andel studenter i staden" tar Umeå universitet hem andraplatsen. Universitetet får en fjärdeplats för "högst lärartäthet" och "effektivaste studenterna".

Variablerna har delats upp i sex undergrupper. För att ta vikta de olika undergrupperna skickades en enkät till 220 000 studenter, vilket gav 15 000 svar. Därefter har tidskriften samlat in data till samtliga 23 variabler.

www.fokus.se/2012/03/fokus-hogskolerankning/

Redaktör: Karin Wikman