Publicerad: 2004-06-18

Umeå universitet sörjer sin vän och hedersdoktor, professor Sara Lidman

NYHET Hon var sedan länge en inspirationskälla av stor klarhet. När Sara för några år sedan flyttade till Umeå, var det med glädje och stolthet som universitetet fick daglig del av hennes medverkan och närvaro. Hon är för alltid inskriven i litteraturen.

På Umeå universitet kommer hennes minne att leva med särskild lyskraft – i våra sinnen därför att vi kände henne, och hos kommande generationer genom att hon till universitetet har upplåtit sitt manuskriptarkiv och sitt hem i Missenträsk.

I början av höstterminen anordnar Humanistiska fakulteten en offentlig minnesdag med läsning av Sara Lidmans texter. Från fredagen den 18 juni klockan 14.00 finns i Bildmuseets reception ett kondoleansbord tillgängligt för allmänheten.

Redaktör: Carina Dahlberg