Publicerad: 2022-06-03

Umeå universitet startar insamling till ukrainska studenter

NYHET Studenter från Ukraina som kommit till Sverige via massflyktingdirektivet är inte berättigade studiebidrag eller studielån. Därför har Umeå universitet startat en gåvoinsamling. – Vi vill göra vårt yttersta för att stötta ukrainska studenter, säger rektor Hans Adolfsson.

Text: Johanna Fredriksson

Massflyktingdirektivet innebär att studenter från Ukraina inte behöver betala studieavgifter vid svenska universitet. Men de är inte berättigade studiebidrag eller studielån, vilket medför svårigheter för studenterna att finansiera sitt uppehälle, såsom mat och husrum.
Av den anledningen har Umeå universitet startat en gåvoinsamling till ukrainska studenter som pluggar vid Umeå universitet.

Tanken är att alla som vill och har möjlighet ska kunna bidra med pengar. Bidragen går sedan oavkortat till studenterna. Umeå universitet fördelar ut pengar två gånger per år.

– Det känns väldigt bra att göra detta i en situation som totalt slagit undan fötterna för ukrainska studenter. Vår roll som universitet är att försvara de akademiska kärnvärdena, universitetens, forskningens och den högre utbildningens frihet, att värna det demokratiska samtalet och det kritiska tänkandet. Detta initiativ är ett sätt att bidra till det, säger Hans Adolfsson.

Så kan du göra skillnad

Om du vill bidra med en gåva kan du antingen skicka valfri summa via Swish 123 095 31 82 eller bankgiro 5290-8720. Märk donationen "Ukraina".