Publicerad: 2007-03-15

Umeå universitet startar utbildning i turism, gastronomi och hospitality management

NYHET I höst startar Umeå universitet en helt ny högskoleutbildning inom besöksnäring och internationell turism i Arvidsjaur/Arjeplog, Hemavan/Tärnaby/Vilhelmina och Lycksele. Mentorer blir Fredrik Eriksson och professorn Gert Klötzke, båda kända krögare.

Utbildningen ska i första hand stödja utvecklingen av besöksnäringen i norra Sverige. De blivande studenterna kan välja att inrikta sig mot småskalig livsmedelsproduktion, kockutbildning, utbildning inom matsal och sommellerie eller utbildning i hotellmanagement. Inriktningarna har diskuterats fram i samarbete med externa intressenter. Syftet har varit att anpassa utbildningen till branschens behov.

– Turism är en av världens snabbast växande näringar. Dessutom är hospitality management ett område på stark frammarsch såväl internationellt som nationellt och ett område som branschen efterfrågar, säger Ulla Blomquist, samhällsvetenskapliga fakulteten, Umeå universitet.

Näringslivet på orterna välkomnar den nya utbildningen.
– Branschen behöver välutbildade människor som förstår ordet service och gästmottagande, säger Hilding Holmqvist, ägare av bland annat Pite Havsbad, Hotell Laponia i Arvidsjaur, Hotell Storforsen och Nordkalotthotellet i Luleå.

Hilding Holmqvists hotell har en stor andel internationella gäster, som ställer mycket höga krav på boendet, mat, service och ett professionellt bemötande. – Därför kommer vi alltid att behöva mycket kvalificerade medarbetare, fortsätter han. Den kända och prisbelönta kocken Fredrik Eriksson, Långbro värdshus, som även fungerar som mentor på utbildningen, tycker att Sverige ligger långt framme inom gastronomi.
– Därför är det viktigt att utbildningen finns på de platser där den internationella besöksnäringen är en hörnsten i kommunernas framåtskridande, säger Fredrik Eriksson.

Utbildningens andre mentor Gert Klötzke, som är professor vid Restauranghögskolan, Umeå universitet, är också positiv.
– Besöksnäringen är en växande sektor. En del av upplevelsen för en turist är också att mat- och dryckupplevelser har olika karaktär. Sverige har spetskompetens när det gäller gastronomi, och den ställningen kan vi behålla om vi kan bjuda våra internationella gäster på förstklassig mat, baserad på lokala råvaror, säger Gert Klötzke.

Pressinbjudan till informationsträffar:

19 mars: Arvidsjaur/Arjeplog: Vittjåkkstugans restaurang, kl. 13.00-14.00 Fredrik Eriksson, kock, Långbro värdshus och Kenneth Eklund, näringslivschef, Arvidsjaur deltar.

20 mars: Lycksele, Hotell Lappland, Kl. 17.00 (för media: 16.30) Sven Roosqvist, näringslivschef, Lycksele och Gert Klötzke, professor, Restauranghögskolan, Umeå universitet, deltar.

20 mars: Vilhelmina: Folkets Hus, Restaurang Malgomaj, kl. 11.30-13.30 Gert Klötzke, professor Restauranghögskolan, Umeå universitet samt representanter från kommunen och det lokala näringslivet deltar.

21 mars: Storuman: Tärnaby fjällhotell, Backsalen, kl. 10.50-11.30 Gert Klötzke, professor Restauranghögskolan, Umeå universitet samt representanter från det lokala näringslivet deltar.

Kontakta gärna respektive ort för mer information:

Arvidsjaur/Arjeplog: Anne Åberg, 0960-158 98, 070-245 18 40, anne.aberg@arvidsjaur.se

Hemavan/Tärnaby/Vilhelmina: Barbro Åkesson, 0951-142 66, 070-651 69 65, barbro.akesson@storuman.se, www.storumanslarcentrum.se

Lycksele: Andreas Blomqvist, Umeå universitet i Lycksele, 0950-162 78, 070-225 36 53

Vilhelmina: Lars Gavelin, 0940-142 57, 073-062 13 29, lars.gavelin@vilhelmina.se, www.vilhelmina.se/larcentrum

Umeå: Ulla Blomqvist, Umeå universitet, 070-661 77 03

För mer information, se www.rh.umu.se

Redaktör: Karin Hertz