Publicerad: 2007-10-09

Umeå universitet startar värdprogram för utländska studenter

NYHET På torsdag är det kickoff för Umeå universitets värdprogram för utländska studenter. Omkring 150 personer, värdar och utländska studenter, kommer att träffas för första gången.

– Initiativet har fått stor respons och det är framför allt jätteroligt att se att så många värdar har anmält sig, säger Kristina Sehlin MacNeil, ansvarig för värdprogrammet och projektledare för internationell information och marknadsföring vid Umeå universitet.

Under den första träffen när värdar och gäster ska bekanta sig med varandra kommer det att bjudas på mat, musik och underhållning. Efter den första träffen kommer värdarna själva att ansvara för att ordna ytterligare möten med studenterna.

Som värd ansvarar man för att träffa två utländska studenter vid två tillfällen under en termin. Det första tillfället ordnas av universitetet och det andra tillfället ordnar värdarna själva. De kan då bjuda hem studenterna på middag, ta en fika på stan eller visa dem runt i Umeå. Om värdar och studenter trivs ihop är tanken att de ska kunna träffas fler gånger, men varken värdar eller studenter har skyldighet till fortsatt engagemang om de inte vill. Som värd kan man vara anställd eller studerande vid Umeå universitet eller Umeå kommun, man kan ha familj eller vara ensamstående. Alla som är intresserade av att delta som värdar har varit välkomna.

– Det handlar både om att ge våra utländska studenter positiva upplevelser under vistelsen i Umeå och om att skapa ett engagemang för internationella och kulturella utbyten bland Umeå universitets personal och studenter, säger Kristina Sehlin MacNeil.

Den första träffen äger rum den 11 oktober klockan 16.30 i KBC-husets kafeteria Caelum, Umeå universitet. Media hälsas välkomna att delta under träffen.

Kontaktperson: Kristina Sehlin MacNeil, projektledare internationell information och marknadsföring på informationsenheten vid Umeå universitetTel: 090-786 95 97 Mobil: 070 456 5720
E-post: kristina.sehlin-macneil@adm.umu.se

Redaktör: Carina Dahlberg