Publicerad: 2015-09-11

Umeå universitet stödjer söndagens manifestation

NYHET På söndag arrangeras den stora manifestationen ”Refugees Welcome” i Umeå för att välkomna människor som är på flykt. Initiativet stöds av Umeå universitet, och rektor Lena Gustafsson uppmuntrar medarbetare och studenter att delta.

– Idag är det extra viktigt att öppet och bestämt stå upp för ett inkluderande och humant samhälle. Att delta på söndag är att tydligt visa solidaritet och medmänsklighet för människor som flyr från krig och förföljelse, och att stödja arbetet för mänskliga rättigheter, säger Lena Gustafsson.

Liknande arrangemang har tidigare samlat tusentals människor över hela Europa och runt om i Sverige – förra helgen demonstrerade exempelvis 15 000 personer i Stockholm. På lördag ordnas en manifestation i Skellefteå.

Två av initiativtagarna till söndagens arrangemang är Grön Ungdom Västerbotten och Kristna fredsrörelsen. Flera andra ungdomsförbund och organisationer står bakom arrangemanget.

Manifestationen äger rum i Döbelns park på söndag kl. 14.00 och beräknas pågå i en knapp timme.

Läs mer om Refugees Welcome i Umeå

Redaktör: Camilla Bergvall