Publicerad: 2013-06-20

Umeå universitet topprankas bland unga universitet

NYHET Två internationella rankningsystem placerar Umeå universitet i den övre delen av världsrankningen, på plats 29 och 34. Umeå universitet rankas dessutom som det bästa nordiska lärosätet. Listorna fokuserar på unga universitet med lovande utsikter.

– Det är fantastiskt roligt att inte bara ett utan två rankningsystem placerar oss på första plats i Norden bland de unga universiteten. Dessutom placerar vi oss väl i den totala världsrankningen, säger rektor Lena Gustafsson.

Det är den brittiska tidskriften Times Higher Education (THE) som ger Umeå universitet plats 29. Tidskriften har varje år sedan 2004 publicerat en rankninglista över universitet från hela världen. Sedan i fjol presenterar de en ny typ av lista: ”Times Higher Education 100 Under 50”.
– De traditionella elituniversiteten har inte längre råd att förlita sig på århundraden av historia och tradition eller på sitt rykte. Det finns nya dynamiska universitet som snabbt växer fram och som tydligt utmanar deras position, säger Phil Baty, redaktör för Times Higher Educations rankning.

På rankninglistan återfinns ytterligare två svenska universitet: SLU på plats 33 och Linköpings universitet, som intar plats 51. Universitet i Tromsö återfinns på plats 56.
– Det är förstås roligt att våra alliansuniversitet Linköpings universitet och Universitet i Tromsö också placeras högt på listan, liksom SLU som vi här i Umeå har ett sådant nära och betydelsefullt samarbete med, säger Lena Gustafsson.

Rankningen bygger på de 13 indikatorer som tidskriften använder när de rankar världens bästa universitet, oberoende av ålder. I det här fallet rankas dock bara de lärosäten som grundades 1963 eller senare.
– Några yngre universitet visar att med rätt fokus och stöd går det att etablera sig som en global kraft på år snarare än generationer, säger Phil Baty.

På den andra listan – ”QS Top 50 under 50” – är Umeå universitet det enda nordiska lärosätet som kvalar in bland de 50 bästa med sin placering på plats 34.

I fjol placerade sig Umeå universitet på plats 23 och plats 30 på ”Times Higher Education 100 Under 50” respektive ”QS Top 50 under 50”. Konkurrensen är hårdare i år. Umeå universitet tappar några placeringar på Times Higher Educations rankninglista trots att totalpoängen är högre i år jämfört med i fjol.

Times Higher Education 100 under 50QS Top 50 under 50

Redaktör: Karin Wikman