Publicerad: 2011-09-01

Umeå universitet uppmärksammar Görel Bohlin den 7 september

NYHET För att hedra tidigare landshövding Görel Bohlin arrangerar Umeå universitet en eftermiddag med föreläsningar och diskussioner om genus, jämställdhet och forskningens framtid. Förutom huvudpersonen själv deltar bland andra Chris Heister, landshövding i Västerbotten, och Lena Gustafsson, rektor vid Umeå universitet.

Görel BohlinÅr 1992 blev Görel Bohlin den första kvinnliga landshövdingen i Västerbottens län, och under sin tid i länet var hon mycket engagerad i jämställdhets- och likabehandlingsfrågor. För att främja forskning inom fältet instiftade Görel Bohlin en fond som årligen har delat ut ”Görel Bohlins Genusforskarpris” till framstående genusforskare vid Umeå universitet.

Onsdagen den 7 september arrangerar Umeå universitet en eftermiddag med föreläsningar och paneldebatt för att uppmärksamma Görel Bohlin och hennes insatser för universitetets forskning om genus och jämställdhet. Fyra pristagare, som forskar inom fysik, medicin, etnologi och litteraturvetenskap, kommer att ge sin syn på genusforskningens framtid inom sina respektive vetenskapsområden.

Eftermiddagen avslutas med en paneldebatt med pristagarna, ledd av universitetslektor Malin Rönnblom, Umeå centrum för genusstudier. Tillsammans ska forskarna diskutera frågor som: Hur kan vi sprida genusforskningens resultat i samhället? Vilka nya frågeställningar och kunskapsfält ska genusforskningen rikta in sig på i framtiden?

Datum: 7 september
Tid: 13.00 - 15.45