Publicerad: 2010-10-29

Umeå universitetets nya hemsida för arbetslivskontakter

NYHET På universitets nya hemsida för arbetslivskontakter – LinkedStudent - ska studenter kunna hitta alltifrån spännande uppslag för examensarbeten till case och praktikplatser.

Umeå studentkår välkomnar satsningen.
– Alla vägar in på arbetsmarknaden behövs, säger en positiv Micaela Molin, ansvarig för arbetsmarknadsfrågor vid Umeå studentkår.

Bild: Micaela Molin Umeå studentkår och Boel Elmroth Enheten för näringsliv och samhälle.

LinkedStudent är ett av Umeå universitets verktyg för att öka och stärka samverkan med företag och organisationer och en vidareutveckling av Examensjobb.nu - universitets tidigare sida för förmedling av examensarbeten och uppsatsuppdrag. På LinkedStudent ska regionens arbetsgivare, förutom examensarbeten, också kunna annonsera om uppdrag för projektkurser/case, praktikplatser, jobberbjudanden, traineeplatser och arbetsplatsbesök. Micaela Molin tror att just hemsidans bredd kan bli den stora behållningen med LinkedStudent.
– Det finns massor med studenter på jakt efter arbetslivskontakter som exjobb och praktikplatser. Bara det här att se att det faktiskt finns arbetsgivare därute som är intresserad av kontakt med studenter tror jag också är värdefullt. Det visar ju att arbetsmarknaden inte är fullt så hopplös, att våra kunskaper faktiskt efterfrågas, säger Micaela.

Projektansvarig för LinkedStudent är Boel Elmroth, samordnare på Enheten för näringsliv och samhälle. Hon ser den nya hemsidan som en möjlighet att stärka relationen mellan studenter och arbetsliv.
– Studenter behöver arbetslivskontakter löpande och genom hela utbildningen. Här kan LinkedStudent bli ett nytt och spännande verktyg för studenter att komma i kontakt med regionens näringsliv. För arbetsgivare kan exempelvis ett examensarbete eller ett case vara en ypperligt chans att få något gjort inom ett område där man själv kanske saknar kompetens, förklarar Boel.

Boel ser lärarna som en viktig kanal för att för att uppmärksamma studenterna på potentialen i Linkedstudent.
– Traditionell marknadsföring fungerar inte alltid utan oftast är besök i studiegrupper och information till lärarna mer effektivt om man vill nå studenter. En del program kommer exempelvis att länka till LinkedStudent via den egna hemsidan – ett jättebra initiativ, tycker Boel.

Medie- och kommunikationsprogrammet har arbetat aktivt de senaste åren med att öka sin arbetslivsanknytning och har bland annat infört praktik som valbar kurs för sina studenter. Eva Johansson Lönn, programföreståndare på Medie- och kommunikationsprogrammet, tror att LinkedStudent kan fylla många funktioner; inte bara för studenter utan även för lärarna.
– För oss lärare kan sidan fungera som en sorts omvärldsbank där vi kan hitta olika företag att kontakta för exempelvis eventuella case eller gästföreläsningar. Att ha en tillgång till en så här bred hemsida för arbetslivskontakter är guld värt – vi har helt enkelt inte tid att vara ute och jaga företag själva, säger Eva.

Eva tror precis som Boel att lärarna kan spela en viktig roll för att lotsa studenterna till sidan.
– ENS är jätteduktiga men de har ju också begränsade resurser så jag tror det är otroligt angeläget att man når lärarna så att de i sin tur kan pusha för nyttan med LinkedStudent. Jag ska absolut tipsa mina studenter!

Till LinkedStudent

Kontaktinformation: Boel Elmroth enheten för näringsliv och samhälle Umeå universitet Telefon: 090 786 79 24
E-post: boel.elmroth@adm.umu.se

Redaktör: Elin Axelsson