Publicerad: 2016-09-08

Umeå universitets tekniska ämnen i Shanghairanking

NYHET Shanghai har kommit med en ny ämnesranking som släpptes 15 juni 2016. Den nya ämnesrankingen innehåller rankningar av universitet i sju tekniska ämnen. Umeå universitet placeras i tre av de sju kategorierna.

Den nya ämnesrankingen innehåller rankningar av universitet i följande sju tekniska ämnen;

-Chemical engineering-Civil Engineering-Electrical & Electronic Engineering-Energy Science & Engineering-Environmental Science & Engineering-Material sciences & Engineering
-Mechanical Engineering

För att inkluderas i rankingen måste universiteten ha minst 200 publikationer under de senaste fem åren. Umeå universitet placeras i tre av de sju kategorierna: Chemical Engineering (151-201), Environmental Science and Engineering (201-300) samt Material Sciences and Engineering (401-600).

Av de svenska lärosätena som placerar sig i rankingen är det framför allt tekniska universitet samt de större universiteten.

Mer information:

Redaktör: Ingrid Söderbergh