Publicerad: 2012-12-20

Umeå universitets telefonister guldcertifierade

NYHET Umeå universitets telefonister har blivit guldcertifierade i Q-surveys tillgänglighets- och kundkommunikationscertifiering. Det är en utmärkelse som Umeå universitet är ensamma om i universitets- och högskolevärlden.

Certifieringen har utförts av företaget Q-survey och baseras på 400 samtal till telefonisterna under 2012.

– Att ha blivit guldcertifierade i en sådan här mätning är fantastiskt roligt för oss som telefonister. Det visar att trots den moderna teknik som finns på området, så behövs ”det goda samtalet". Att varje dag kunna bemöta de som ringer så att just de känner sig värdefulla och får den hjälp de behöver, är i sig en utmaning. Den här certifieringen och alla andra mätningar som vi har gjort, har medfört att vi är än mer medvetna om våra kunders önskemål. Vi ser fram emot nästa års tävling både för Umeå universitet och så klart för vår egen del, säger Sylvia Bäckström, Nina Falk, Marie Forsman, Ellinor Hansson, Andrea Johansson, Sara Mannelqvist och Gun Näslund på Teleservice.

Ett framgångsrikt kvalitetsarbete

Telechef Arne Vedefors beskriver ett kvalitetsarbete som pågått sedan år 2005 med många etapper och utmaningar under vägen.
– I början var drivkraften att telefonisterna arbete skulle synas och uppskattas. Målbilden ändrades under vägen till att bli bäst i Sverige i vår klass. Genom att ständigt öka utmaningen och att lära sig av de årliga mätningarna, har nu Teleservice nått detta delmål. Det som nu återstår är att bli bäst i Sverige, säger Arne Vedefors.

Q-survey tycker till

– Under våra tretton år som kvalitetssäkringsföretag har vi på Q-survey sällan skådat en liknande utveckling. Från att vara en växelfunktion i mängden, har ansvariga tillsammans med telefonisterna envist jobbat för att uppnå växelfunktionens "nirvana". I detta läge ser vi att Umeå universitets växel har en mycket hög potential att utvecklas till en bredare funktion, vilket vi erfarenhetsmässigt ser som ett naturligt steg. När det gäller att vara Umeå universitets ansikte utåt är växeln helt outstanding. I nuläget tillhör ni en liten exklusiv skara i detta avlånga land. Arbetet fortgår för att behålla nuvarande kvalitet i kundkommunikationen och för att möta kommande utmaningar med öppenhet och entusiasm, säger Anders Boivie, VD för Q-survey.

Läs mer på Q-surveys hemsida

Redaktör: Karin Wikman