Publicerad: 2012-11-28

Umeå universitetsbibliotek visar Carl Köhlers författarporträtt

NYHET Ett 30-tal författarporträtt i original av konstnären Carl Köhler (1919–2006) visas i en utställning på Umeå universitetsbibliotek den 3 december till 28 januari. Carl Köhler kombinerade ett litterärt intresse med sitt konstnärskap och gestaltade sina favoritförfattare i målningar och teckningar.

Carl Köhlers författarporträtt har ställts ut på bland annat Strindbergsmuseet, Stockholms Stadsbibliotek och även på de stora universiteten och biblioteken i USA, Kanada och Irland, där de har setts av en stor publik och fått mycket uppmärksamhet i media.

Köhler verkade i en senmodernistisk tradition och finns bland annat representerad i Nationalmuseums och Moderna Museets samlingar. I sina teckningar arbetade han med abstraktion i kubismens anda. Han studerade vid Konsthögskolan i Stockholm 1945-51 och vid Academie de la Grande Chaumière i Paris 1952-53.

Utställningen, som även innehåller verk av och om varje författare ur bibliotekets samlingar, pågår på Umeå universitetsbibliotek 3 december – 28 januari. Till exempel visas porträtt av Franz Kafka och Gunnar Ekelöf. Tisdagen den 4 december håller sonen Henry Köhler vernissage för alla intresserade kl. 12.30.

Bildtext: Carl Köhlers porträtt av Gunnar Ekelöf

Se inslag i TV4:

TV4: Porträtt lyfter fram skönlitteraturen på Universitetsbiblioteket

Relaterad information

Mer information om Carl KöhlerPressbild: Illustration av Gunnar EkelöfPressbild: Illustration av Franz Kafka

Redaktör: Karin Wikman