Publicerad: 2015-06-11

Umeå värd för Folksam Challenge

NYHET Söndagen 16 augusti så står Umeå åter värd för svenska friidrottseliten i och med att IFK Umeå åter arrangerar "Folksam Challenge" på Campus Arena. Idrottshögskolan kommer att vara med som en samarbetspartner till de lokala arrangörerna IFK Umeå och även finnas med på tävlingsdagen.

Söndagen 16 augusti står Umeå åter värd för svenska friidrottseliten i och med att IFK Umeå åter arrangerar "Folksam Challenge" på Campus Arena. Folksam Challenge är en serie elitfriidrottstävlingar som Svenska friidrottsförbundet arrangerar med hjälp av lokala arrangörer runt om i Sverige under sommarmånaderna.

2013 arrangerade IFK Umeå denna tävling för första gången i Umeå. Det var samtidigt det första stora arrangemanget på den nybygda Campus Arena för friidrott i Umeå. Årets tävling är den fjärde och sista "Folksam Challenge"- tävlingen i sommarens tävlingsserie.

De flesta av våra aktiva som är en del av Friidrottens Prestationscentrum kommer att tävla i Umeå den 16 augusti. De bästa Umeå friidrottarna kommer också att vara med denna gång med Odain Rose och Robin Rohlén i spetsen. Till tävlingarna förväntas även ett antal utländska friidrottare anmäla sig.

Idrottshögskolan kommer att vara med som en samarbetspartner till de lokala arrangörerna IFK Umeå och delvis bidra på olika sätt i förarbetet bland annat genom att hjälpa till med informationsarbetet för att nå ut med tävlingsinbjudningar till aktiva både nationellt och internationellt. Idrottshögskolan kommer även att finnas med på tävlingsdagen på olika sätt för att hjälpa till så att Umeåtävlingen åter igen blir en succé för för friidrotten i stan.

Läs mer om Folksam Challenge

Redaktör: Anna-Karin Eriksson