Publicerad: 2007-12-20

Umeåföretag donerar 100 miljoner kronor till Umeå universitet

NYHET Balticgruppens ägare donerar 100 miljoner kronor till Umeå universitet. Pengarna är inte dedicerade till något speciellt vetenskapsområde utan till forskning och utbildning vid universitet i stort. Donationen är en av de största som ett svenskt universitet erhållit.

– Jag är oerhört glad över denna donation. Det är ett villkorslöst stöd till forskning och utbildning vid vårt lärosäte. Det är ovanligt eftersom donationer nästan undantagslöst ges till specifika ändamål. Mig veterligt är detta en av de största förutsättningslösa donationerna någonsin till ett svenskt universitet, säger Göran Sandberg, rektor vid Umeå universitet.

Balticgruppen är ett fastighetsbolag som valt att göra samtliga sina satsningar och investeringar i Umeå. Fastighetsbeståndet omfattar omkring 250 000 m² och består i huvudsak av kommersiella fastigheter, fastigheter för Umeå universitet samt bostäder där det senaste tillskottet ”trivselboende för äldre umebor” nu är under konstruktion. Därutöver stöttar företaget sedan flera år några av Umeås främsta kulturinstitutioner som Norrlandsoperan, samekulturen genom den årliga sameveckan, gastronomiutbildningen vid universitetet för att nämna några exempel samt Umedalens skulpturpark vilken man äger. Företaget bidrar sedan tidigare till både diabetesforskning och forskning kring hjärt- och kärlsjukdomar med betydande belopp.

– Vår verksamhet har varit framgångsrik och det är något vi både glada och tacksamma över. Vi har därför beslutat oss för att överföra en del av företagets vinst till samhället Vår donation är riktad till det som varit och inom överskådlig framtid fortfarande kommer att vara motorn i Umeås utveckling, Umeå universitet, säger Krister Olsson grundare och huvudägare till Balticgruppen.

I gåvobrevet som Balticgruppen överlämnat står det bland annat: ”Umeå universitet har erövrat en stark ställning i världen inom flera kärnområden och vi inser att det är på en global arena både Umeås och Umeå universitets framtid kommer att avgöras”.

– Brevet innehåller många formuleringar som värmer. Jag är speciellt glad över donatorernas argumentation där man anser att det som är bra för Umeå universitet är bra för Umeå och för Umeås näringsliv. Vi brinner för vår uppgift och jag hoppas att Balticgruppens donation blir den första i en rad bidrag från det regionala näringslivet som ger oss möjlighet att skapa internationella spetsmiljöer som bidrar till framtida regional tillväxt, fortsätter en mycket glad Sandberg.

Kontaktperson: Göran Sandberg, rektor vid Umeå universitet
Tel: 090–786 53 50