Publicerad: 2005-09-23

Umeåforskare Årets yngre statistiker

NYHET Maria Karlsson, statistiska institutionen vid Umeå universitet, har utsetts till Årets yngre statistiker.

Priset delas ut på Svenska statistikersamfundets årsmöte den 21 oktober i Uppsala. Då kommer även Maria Karlsson att hålla ett kort föredrag om sin forskning. Varje år utlyser Svenska statistikersamfundet utmärkelsen Årets yngre statistiker. Med yngre menas i detta fall att personen ska ha disputerat det senaste läsåret.

Maria Karlsson försvarade den 3 juni i år sin avhandling med titeln "Estimatorer av semiparametriska trunkerade och censurerade regressionsmodeller".

Pressmeddelande om Maria Karlssons avhandling finns på: www.info.umu.se/Nyheter/Pressmeddelande.aspx?id=1855

Avhandlingen finns på: urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:umu:diva-540

För mer information, kontakta: Göran Broström, statistiska institutionen, tel: 090-786 52 23, e-post: gb@stat.umu.se

Redaktör: Camilla Nilsson