Publicerad: 2018-03-14

Umeåforskare bakom statlig utredning

NYHET Historikern Björn Åstrand, Umeå universitet, tidigare dekan för lärarutbildningen vid Karlstads universitet och ledamot i Skolkommissionen, presenterade vid en presskonferens i veckan utredningen "Med undervisningsskicklighet i centrum".

Björn Åstrand

I ett pressmeddelande beskriver regeringen att i slutbetänkandet har utredningen lämnat förslag som syftar till att ge bättre förutsättningar för lärare, förskollärare, rektorer och förskolechefer att utföra sina uppdrag och bland annat se över behörighets- och legitimationsreglerna.

I en artikel på svt.se beskrivs bland annat hur utredningen föreslår ett professionsprogram för lärare och rektorer, för att höja deras kompetens och stärka yrkets attraktivitet.

Det är Björn Åstrand som lett arbetet tillsammans med en grupp medarbetare som nu resulterat i 1000 sidor analys och förslag.

Läs mer på regeringen.se

Redaktör: Per Melander