Publicerad: 2012-05-03

Umeåforskare bland de tio som fått mest

NYHET Tre av de tio forskare som fått mest tilldelning av Utbildningsvetenskapliga kommittén sedan starten 2001 och till och med 2011, kommer från Umeå universitet.

lararnasnyheter.se går att läsa att på första plats finns Lisbeth Lundahl, professor, institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap. Hon har på tio år tilldelats 19,8 miljoner. Hennes forskningsområde rör bl. a gränsen mellan skola och arbete, skolans plats i samhället.

14,2 miljoner till Per-Olof Erixon, professor i pedagogiskt arbete, som kommer på femte plats när det gäller anslagen från Utbildningsvetenskapliga kommittén. Per-Olof Erixon är verksam vid institutionen för estetiska ämnen med framförallt litteraturdidatik, skolpolitik, lärarutbildning, mediepedagogik, digital skärmkultur och lyrikskrivning som pedagogiskt arbete.

På nioende plats, 12,2 miljoner, finns Olof Johansson, professor vid skolledarutveckling vid statsvetenskapliga institutionen. Han har sysslat bl. a med utbildningspolitik, policyanalys, organisation och ledarskap.

Rankingen bygger på vilka som är huvudsökande för varje projekt.
Läs mer på Läraranas Nyheter om vilka som fått mest pengar i projektbidrag från Utbildningsvetenskapliga kommittén.

Redaktör: Per Melander