Publicerad: 2017-03-13

Umeåforskare blir seriefigur i ny bok om fascism

NYHET Det är serietecknaren och grafiske formgivaren Kalle Johansson som i sin nya bok ”Vad är egentligen fascism?” ritat in docenten i historia Lena Berggren, Umeå universitet, som guide och expert i ett komplext ämne.

Kalle Johansson berättar att det behövs mer lättillgänglig och pedagogisk förmedling av fascismforskningen och att serier kan ha en stor pedagogisk potential, dels för människor som inte är så vana vid att läsa vanliga textböcker, men även som ett komplement för de som läser mycket. Han pekar på hur man i nyhetssammanhang ofta också använder sig av bilder i form av nyhetsgrafik när man vill förklara något komplicerat.

– Varför bilder eventuellt underlättar förståelsen vet jag inte, men de talar uppenbarligen till oss på ett annat sätt än ord, säger Kalle Johansson och fortsätter:

– Serier har också fördelen att varje ruta, sida eller uppslag ser olika ut vilket kanske triggar nyfikenheten. I en textbok ser ju alla sidor ungefär likadana ut.

– Serier ger helt andra möjligheter till att befinna sig på flera nivåer eller i olika dimensioner samtidigt, liksom att göra processer tydligare. En serie blir också så mycket mer tillgänglig än en vanlig bok, hur bra den än är formgiven, säger Lena Berggren och berättar vidare att det var Kalle som hörde av sig och frågade om hon var intresserad av att medverka:

– Kalle hade snokat upp vad jag forskar om och jag tyckte projektet var så himla annorlunda och spännande att det liksom inte gick att säga nej.

– Vi började med att Kalle kom upp till Umeå och bandade en lååång intervju som vi genomförde på Väven. Sedan började han teckna och några månader senare sågs vi i Stockholm och gick igenom upplägg och innehåll.

– En viktig hjälp i arbetet var också att jag utgick från en föreläsning som Lena har hållit och som finns att se på UR:s hemsida. I föreläsningen, som är tjugo minuter lång, förklarar hon utifrån ett antal rubriker och underrubriker vad fascism är. Jag insåg att jag kunde använda mig av hennes eget upplägg från föreläsningen som ett ramverk till min serie.

Vem är den tänkta läsaren?

– Jag hoppas att serien ska tilltala en ”bred allmänhet”, både vuxna och ungdomar. Förlaget kommer också försöka sälja serien till gymnasieskolor. Det vore fantastiskt om den kan användas i undervisningssammanhang, säger Kalle.

Hur känns det att se sig själv som seriefigur?

– Det kändes väldigt konstigt från början, men jag har sett serien så många gånger att jag vant mig. Men det var lite frestande att be att få superhjältekrafter, superhjältedräkt och att placeras i superhjälteposer, säger Lena.

Läs mer om Vad är egentligen fascism? på verbalforlag.se

Redaktör: Per Melander