Publicerad: 2013-06-14

Umeåforskare deltar i centralasiatiskt språkprojekt

NYHET Janet Enever, professor, institutionen för språkstudier, Umeå universitet, är inbjuden som konsult av British Council för att bidra till den pågående planeringen av ett projekt i de tre centralasiatiska länderna Uzbekistan, Kazakstan och Ukraina, som syftar till att undervisning i engelska införs redan från årskurs 1.

Bilden: Janet Enever

Det första mötet i detta projekt kommer att ske på Uzbekistans utbildningsdepartement i Tasjkent nästa vecka.

Janet Enever, som har omfattande internationell erfarenhet av att ge råd om tidig inlärning av främmande språk, har bland annat lett studien Ellie, Early Language Learning in Europe (2006–2010).

– Som internationell expert på ett område där det finns väldigt få som arbetar med den typ av utbildningspolitik som har med införandet av engelska från början av skolgången, har jag blivit inbjuden att medverka i ett antal forum och ministeriets rådgivande samlingar, berättar Janet Enever.

– Nyheten i sammanhanget är ju också att jag som arbetar vid ett svenskt universitet därmed får vara med och bidra till ryktet om Sverige som ett land med ett utbildningssystem av hög kvalitet!

Läs mer om Janet Enevers bidrag till språkprojektet i de tre centralasiatiska länderna på sprak.umu.se

Redaktör: Per Melander