Publicerad: 2016-05-18

Umeåforskare får Göteborg stads essäpris 2016

NYHET Anders Johansson, docent i litteraturvetenskap, Umeå universitet, har tilldelats Göteborg stads essäpris 2016. Priset instiftades 2014 och är ett led i stadens ambition att stödja författare och lyfta fram mindre uppmärksammade litterära genrer.

Anders Johansson Foto: Lars Siltberg

Anders Johansson får priset för sin essä Kärleksförklaring. Essän publicerades 2015 och utkom i en dubbelutgivning 2016.

Juryns motivering lyder: ”Anders Johansson tilldelas Göteborg Stads Essäpris 2016 för essäboken Kärleksförklaring där han med oförtröttlig intellektuell lidelse och djärva utflykter förvandlat frasen ”jag älskar dig” till ett personligt och litterärt drama i 94 akter.”

Jury för priset ingår Ingrid Elam, Mikael van Reis och Ebba Witt-Brattström.

Anders Johansson är född 1968 och är medarbetare i den göteborgska kulturtidskriften Glänta och verksam i dag som litteraturvetare vid Umeå Universitet. Hans många essäböcker kommer huvudsakligen ut på Glänta produktion. Hans författarskap består av följande böcker:

• Avhandling i litteraturvetenskap: Adorno, Deleuze och litteraturens möjligheter (2003)
  • Nonfiction (2008)
  • Göra ont: Litterär metafysik (2010)
  • Critica obscura: Litteraturkritiska essäer (2012)
  • Självskrivna män: Subjektiveringens dialektik (2016)
  • Kärleksförklaring: Subjektiveringens dialektik (2016)

Redaktör: Per Melander