Publicerad: 2010-03-30

Umeåforskare får prestigefylld gästprofessur

NYHET Per Persson, professor i kemi vid Umeå universitet, har fått en utmärkelse av Stanford University i form av en gästprofessur. Prissumman är på 180 000 kronor.

Per Persson disputerade 1990 och fortsatte därefter sin forskarkarriär som postdoktor vid Stanford University. Tack vare gästprofessuren kommer han att återvända dit för att bedriva forskning i drygt sex månader under 2011.
– Jag har följt Per Perssons karriär sedan han lämnade Stanford University för att återvända till Sverige och jag är övertygad om att våra geokemister och markkemister kommer att kunna dra många fördelar av hans närvaro vid Stanford University, säger Gordon Brown, professor i mineralogi och geokemi vid Stanford University.

Målet för Per Perssons forskning är att på molekylär nivå förstå de processer som påverkar kemiska ämnens kretslopp i naturen, framför allt reaktioner på olika slags ytor. Per Persson arbetar med att karakterisera dessa processer med hjälp av avancerade spektroskopiska metoder och han är en internationellt erkänd expert på tillämpningar av infraröd spektroskopi och synkrotronljus. Med hjälp av dessa tekniker studerar han hur miljöföroreningar och näringsämnen samspelar med mineralytor. Stanford University skriver i sin motivering att de ser fram emot att få ta del av hans expertis inom dessa områden.

För ytterligare information, kontakta:

Per Persson, professor i kemi med inriktning mot molekylär geokemiTelefon: 090-786 55 73, 070-2663879
E-post: per.persson@chem.umu.se
www.chemistry.umu.se/forskning/group-leaders/per-persson