Publicerad: 2007-03-30

Umeåforskare får prestigepris för hjärnstudier

NYHET Lars Nyberg, professor vid Medicinska fakulteten, Umeå universitet, är en av årets fem mottagare av Göran Gustafssonprisen – de största nationella priserna för naturvetenskaplig forskning.

Göran Gustafssonprisen anses vara de mest eftertraktade och prestigefyllda bland yngre svenska forskare. Förutom ett personligt pris på 100 000 kr får varje pristagare 4,5 milj. kr till sin forskning, fördelat på tre år.

Lars Nyberg, 40 år, är professor i neurovetenskap med inriktning mot studier av den mänskliga hjärnan med funktionella avbildningstekniker. Han får årets pris i medicin för sina studier av just hjärnan och dess funktion. Prisen utdelas årligen sedan 1991 inom områdena matematik, fysik, kemi, molekylärbiologi och medicin av Göran Gustafssons stiftelse för naturvetenskaplig och medicinsk forskning.

Fördelningen bereds av Kungl.Vetenskapsakademien (KVA) och priserna delas ut vid akademiens högtidsdag, i morgon lördag 31 mars. Mer information om priset och pristagarna kan hämtas på KVA:s webbplats www.kva.se

Kontaktuppgifter för Lars Nyberg

En aktuell porträttartikel om Nyberg och hans forskning finns på Umeå universitets webb:
www.umu.se/forskning/popularvetenskap/forskarportratt/lars-nyberg/

Han berättade själv om sin forskning vid Forskningens Dag 2004, föredraget kan läsas i pdf-format på www.umu.se/medfak/forskning/popvet/Stroke_4Nyberg.pdf

Redaktör: Hans Fällman