Publicerad: 2023-04-22 Uppdaterad: 2023-04-23, 08:30

Umeåforskare i internationell final

NYHET Umeåforskaren Maria Nilsson är en av 20 internationellt utvalda finalister i Frontiers Planet Prize. Det är lanserat av forskningsstiftelsen Frontiers, i ambitionen att påskynda vetenskapliga lösningar för hälsosamma liv på en frisk planet.

Text: Claes Björnberg

Den 22 april på ”Earth day” tillkännagavs de 20 finalisterna för Frontiers Planet Prize 2023 – så kallade”National Champions”. Professor Maria Nilsson vid Institutionen för Epidemiologi och global hälsa på Umeå universitet är utsedd till ”National Champion” för Sverige, som en av de 20 finalisterna. Tre av dessa, så kallade ”International Champions”, vinner var och en ett forskningspris på 1 miljon schweizerfranc, närmare 11 miljoner svenska kronor.
– Det finns så oerhört många duktiga forskare och viktiga projekt i världen inom hållbarhetsområdet, så det är förstås hedrande att ha blivit utvald som finalist och representant för Sverige, säger Maria Nilsson.

Högsta excellensnivå

Frontiers har instiftat det internationella priset för att möta de hållbarhetsutmaningar som vår planet står inför som kräver omedelbar uppmärksamhet. Ambitionen med priset, som delas ut för första gången i år, är att över tid mobilisera så många forskare som möjligt engagerade i banbrytande forskning med störst potential att stabilisera planetens ekosystem. Man har därför utlyst denna globala tävling där forskarsamhället ska konkurrera på högsta excellensnivå med forskning som över tid kan bidra till vetenskapligt baserade policies och konkreta lösningar på utmaningar kopplade till de nio s.k. planetära gränserna (info via länk nedan). Genom tävlingen uppmärksammas och belönas forskare och forskning som kan bidra till detta.

233 universitet

Detta första år har Frontiers i sökandet efter sina finalister haft stöd av International Science Council, engagerat 233 universitet på sex kontinenter, 13 nationella vetenskapsakademier och en oberoende jury med 100 hållbarhetsexperter, ledd av professor Johan Rockström på Potsdam Institute for Climate Impact Research i Tyskland.
Vinnarna av forskningspriset tillkännages den 27 april på Frontiers Forum Live i Montreux, Schweiz. Bland huvudtalarna på evenemanget finns:

· Ban Ki-moon, tidigare generalsekreterare FN (Sydkorea)

· Al Gore, Vicepresident och Nobelpristagare (USA)

· Jane Goodall, Grundare, Jane Goodall Institute (USA)

· Prof Johan Rockström, Föreståndare/ledare, Potsdam Institute for Climate Impact Research (Tyskland)

För mer information, kontakta gärna:

Maria Nilsson
Professor, Institutionen för epidemiologi och global hälsa
Telefon 090-786 60 14
Mobil 070-349 71 74