Publicerad: 2011-03-11

Umeåforskare om molekylära mekanismer bakom linsens tidiga utveckling

NYHET Som inbjuden författare i den högt rankade tidskriften Philosophical Transactions of the Royal Society B har Lena Gunhaga, docent vid Umeå universitet, sammanfattat de molekylära mekanismer som reglerar den tidiga utvecklingen av linsen i ögat.

Synen är ett av våra fem sinnesorgan, som alla ingår i det perifera nervsystemet. Synförmågan är bland annat beroende av linsen i ögat, eftersom linsen behövs för att projicera den visuella bilden på näthinnan. För att fungera på detta sätt måste linsen vara genomskinlig och ha speciella ytor för att kunna bryta ljuset korrekt.

Linsen utvecklas tidigt under fosterstadiet, och under de senaste årtiondena har det blivit uppenbart att linsens tidiga utveckling regleras av ett samspel av olika signalmolekyler. Docent Lena Gunhaga vid Umeå universitet har nu sammanfattat de idag kända molekylära interaktioner som reglerar den tidiga utvecklingen av linsen.

I sammanfattningsartikeln beskrivs hur enskilda signalmolekyler, med fokus på Bone Morphogenetic Protein (BMP)Fibroblast Growth Factor (FGF), Wnt-signalvägen och Sonic the hedgehog-homologen (Shh), samt hur molekylära interaktioner reglerar specificering och tidig utveckling av linsceller. Dessutom diskuteras de senaste forskningsresultaten angående hur olika vävnadsinteraktioner har föreslagits vara viktiga för linsens utveckling.

Ökad kunskap om de molekylära samspel som styr linsens tidiga utveckling ger större förståelse för de orsaker och konsekvenser rörande sjukdomar och skador som drabbar linsen. Dessutom ger ökad kunskap om lins-specificering generella grundläggande insikter angående molekylära interaktioner i cell- och utvecklingsbiologi.

Referens:
Gunhaga, L. The Lens: a classical model of embryonic induction providing new insights into cell determination in early development.
Philosophical Transactions of the Royal Society B-Biological Sciences, 366, pp 1193-1203 (2011).

För mer information, kontakta gärna Lena Gunhaga på: telefon 090-785 44 35 mobil 070-262 18 79

e-post Lena.Gunhaga@ucmm.umu.se

Redaktör: Bertil Born