Publicerad: 2017-10-13

Umeåforskare pratar klimat och hälsa på World Health Summit

NYHET På söndag 15 oktober ska Joacim Rocklöv, forskare vid Umeå universitets Center för global hälsoforskning, delta vid World Health Summit och ett seminarium på temat ”After the U.S. COP21 withdawal”. Han ska berätta om arbetet med den årliga forsknings- och policyrapporten Lancet Countdown: Tracking Progress on Health and Climate Change.

Lancet Countdown är ett internationellt samarbete mellan forskare inom klimat och hälsa för att genom evidensbaserad kunskap samlad i årliga rapporter påskynda handling för att minimera klimatförändringens potentiellt katastrofala hälsorisker.

Från Umeå universitet leds det redaktionella arbetet med Lancet Countdown av Maria Nilsson och Peter Byass vid Enheten för epidemiologi och global hälsa. Som internationellt och multidisciplinärt forskningsinitiativ samlar Lancet Countdown ledande experter från Umeå universitet och 15 andra forskningsinstitut.

World Health Summit, en internationell konferens som hålls den 15-17 oktober i Berlin, har ett fokus på vetenskap, policy och innovation inom global hälsa och samlar i år 200 talare och ungefär 2000 deltagare.

Mer information om söndagens program finns här.

Mer information om World Health Summit, inklusive filmade föreläsningar finns på worldhealthsummit. org

Redaktör: Daniel Harju