Publicerad: 2008-08-25

Umeåforskare prisad av kollegerna

Lucia Mincheva-Nilsson, docent och i immunologi och universitetslektor i klinisk immunologi vid Institutionen för klinisk mikrobiologi, har av American Society for Reproductive Immunology tilldelats ”J. Christian Herr Award for excellence in reproductive immunology research”.

Priset tilldelas forskare i mitten av deras akademiska karriär för framstående forskningsprestationer i basal eller tillämpad reproduktionsimmunologi. Prisets motto är Louis Pasteurs ord: ”There is no true distinction between fundamental and applied science, there is only science in the cause of mankind”.

I motiveringen till priset framhålls Lucia Mincheva-Nilssons unika bidrag i karakteriseringen av immunmekanismer och immunsystemets lymfocyter i livmoderslemhinnan under graviditet med speciell fokus på gamma/delta T-celler och NK-celler samt hennes senaste banbrytande studier av NK-cellreceptorn NKG2D och upptäckten att dess ligander, molekylerna benämnda MIC och ULBP, uttrycks och utsöndras från moderkakan/placenta med hjälp av nanovesikler kallade exosomer vilka nedreglerar moderns immunförsvar och främjar fostrets överlevnad. Klicka på porträttbilden för större bild, länk till bild från prisutdelningen. Prissumman motsvarar ca 10 000 kronor.

Redaktör: Bertil Born