Publicerad: 2013-02-14

Umeåforskare samarbetar med Bonnier och Harvard om framtidens digitala tidskrifter

NYHET Medieföretaget Bonnier var bland de första i världen att designa ett digitalt magasin speciellt för iPad. Två IT-forskare vid Umeå universitet följde företagets forsknings- och utvecklingsavdelning under skapandet av den framgångsrika publiceringsplattformen Mag+. Resultaten publiceras i dagarna av anrika Harvard Business School.

I april 2010 utnämnde Apple-grundaren Steve Jobs det digitala magasinet Popular Science+ till iPad-tidningarnas "king of the hill". Omedelbart väcktes ett internationellt intresse för skandinaviska Bonnier, vars nya publiceringsplattform Mag+ användes för att publicera magasinet digitalt.

Företagets utvecklingsarbete med succén Mag+ kunde på nära håll observeras av Umeåforskarna Daniel Nylén och Jonny Holmström, som under två års tid studerade Bonniers försök att förnya och digitalisera sin verksamhet. I en nypublicerad studie redogör forskarna bland annat för vilka utmaningar som mötte Sara Öhrvall, chef för forsknings- och utvecklingsavdelningen, och hur hon tacklade frågor och beslut som berörde mediebranschens digitala framtid. Det kunde exempelvis handla om hur hon ställde sig till nya publiceringsmodeller, prisstrategier och integrering med sociala medier.

Sara Öhrvall, tidigare student vid Umeå universitet, anser att samarbetet med Umeåforskarna har varit otroligt givande.
– I och med att Mag+ utvecklades och lanserades för knappt tre år sedan, var Bonnier väldigt tidiga med att bygga digitala magasin för iPad. Det har därför varit extra spännande och lärorikt att få reflektera över företagets innovationsprocess under den aktuella tiden, säger hon.

Daniel Nylén är tacksam över att han fick chansen att ingående få studera Bonnier, speciellt i arbetet med högriskprojekt som att digitalisera medieproduktion och utveckla framtidens digitala tidskrifter.
– Jag är glad över att de släppte in oss så vi kunde studera digitaliseringsprocesserna på djupet. Det känns också som ett fint erkännande att få studien publicerad som ett Harvard Business Case, säger Daniel Nylén.

Professor Jonny Holmström menar att intresset från Harvard, ett av de högst rankade universiteten i världen, visar hur IT-managementgruppen vid Umeå universitet har stärkt sin position internationellt.
– Att publicera ett Harvard Business Case är givetvis en fjäder i hatten, och vi fortsätter vårt samarbete med både Harvard och Bonnier. Samarbeten av den kalibern stärker oss i vår ambition att vara en internationellt ledande forskargrupp inom informatik och management, säger Jonny Holmström.

Forskningsstudien Bonnier: Digitalizing the Media Business är ett samarbete mellan doktorand Daniel Nylén och professor Jonny Holmström, Umeå universitet, professor Kalle Lyytinen, Case Western Reserve University, USA, och professor Lynda Appelgate, Harvard Business School, USA.

Mer om studien Bonnier: Digitalizing the Media Business

Om Harvard Business School & casemetodik:

Casemetoden används som pedagogisk metod inom olika utbildningsområden världen över. Sedan 1920-talet har Harvard Business School vidareutvecklat och förfinat metoden, som blivit ett centralt inslag på deras utbildningar. Syftet är att ställa studenten inför realistiska problem, och handlingen i caset är ofta baserad på fältstudier av verkliga händelser.

För ytterligare information, kontakta gärna:

Daniel Nylén, institutionen för informatik, Umeå universitetTelefon: 070-335 1411,
E-post: dnylen@informatik.umu.se

Sara Öhrvall, R&D-chef, Bonnier Telefon: 070-811 5377,
E-post: sara.ohrvall@bonnier.se

På bilden syns, från vänster: Jonny Holmström, Kalle Lyytinen, Sara Öhrvall och Daniel Nylén. Foto: Clara Enqvist.

Pressbild

Redaktör: Camilla Bergvall