Publicerad: 2013-06-27

Umeåforskare svarar media om internet

NYHET Smygreklam på Instagram och nätmobbning har varit två aktulla frågor i media denna vecka. Forskarna Annakarin Nyberg och Elza Dunkels vid Umeå universitet får då reda ut begreppen.

Forskarna Annakarin Nyberg och Elza Dunkels har varit aktuella i veckan när Aftonbladet och Expressen uppmärksammar reklam på Instagram och mobbning på internet.

Smygreklam har kommit till Instagram, skriver Aftonbladet, och för att få veta mer om bakgrunden intervjuar tidningen Annakarin Nyberg, forskare vid institutionen för Informatik vid Umeå universitet.

Bakgrunden till frågan är att fotbollspelaren och Let's Dancevinnaren Anton Hysén anmälts till Konsumentombudsmannen för smygreklam kring parfym. Det får Aftonbladet att väcka frågan kring hur Instagram utvecklas som reklamkanal och Annakarin Nyberg, som följt utvecklingen av bloggar och reklam får berätta mer i Aftonbladets artikel.

Mobbning

Samtidigt uppmärksammar Expressen mobbning på internet utifrån en debatt om sajten Ask.fm där kränkande inlägg och hårda påhopp noterats i allt högre grad.

Elza Dunkels, institutionen för Tillämpad utbildningsvetenskap vid Umeå universitet, har stor erfarenhet av frågor om barn och ungdomar på internet och får uttala sig för Expressen. Att stänga ner sajter som Ask.fm löser inte problemen, betonar hon.

– Vi vuxna måste i stället bli mycket bättre på att prata med ungdomarna om vad som ligger bakom trakasserierna och lära dem att säga ifrån, säger hon till Expressen.

Annakarin Nyberg och Elza Dunkels är två av flera forskare vid Umeå universitet som har god insyn i människors användning av internet. Säkerligen kommer media också i framtiden att vilja återkomma till dem när nya frågor blossar upp.

Bilden ovan: Annakarin Nyberg och Elza Dunkels, forskare som svarar på medias frågor om internet.

Redaktör: Mikael Hansson