Publicerad: 2014-09-11

Umeåforskare tar plats i Vita huset

NYHET Joacim Rocklöv, forskare vid enheten för epidemiologi och global hälsa, kommer att medverka i en workshop om infektionssjukdomen dengue i Vita huset i Washington, USA, den 15 september.

Hur känns det att få en inbjudan till Vita huset?
– Det känns stort och spännande att få inbjudan och möjlighet att medverka. Det känns också som en bekräftelse på att den forskningen vi gör om varningssystem runt epidemier är av väldigt god kvalitet. Dessutom är det väldigt kul att se hur den forskning vi bedriver kommer till användning i form av policys och stöd för beslutsfattare i olika delar av världen. Vi diskuterar även att genomföra projekt tillsammans med den europeiska smittskyddsmyndigheten, ECDC, där vi kan använda dessa varningssystem.

Vad ska du göra under workshopen?
– Jag ska berätta vad vi kommit fram till om vad som är viktigt för prognoser av dengue, hur långt i förväg det går att göra prognoser med god tillförlitlighet, vilka faktorer som är bestämmande, och ge exempel på hur det implementeras i våra och andra projekt samt vilka motåtgärder som kan sättas in och när.

Vilka är de största utmaningarna när det gäller denguefeber?
– De största utmaningarna är att det inte finns ett vaccin idag, att sjukdomen är klimatkänslig och klimatet förändras och därmed utbredningsområde och smittspridningsmönster. Samt att vi människor reser så extremt mycket både lokalt och globalt och på så sätt sprider viruset överallt och med en hiskelig fart.

Vad kan Umeå universitet och din forskning bidra med när det gäller att stoppa utbredningen av denguefeber?
– Vår forskning belyser och visar på att insamlade data som rör sjukdomsmönster, väderfaktorer, och myggornas egenskaper, samt flygresemönster är användbara för att förutse kommande utbrott i nya icke-endemiska områden, exempelvis i Europa, men även kan användas för att förutsäga epidemier i endemiska områden där sjukdomen är återkommande. Forskningen visar också på hur den här informationen kan omvandlas till beslutsstöd. För att man ska kunna hindra epidemier och utbredning av sjukdomen måste åtgärder sättas in i förväg och då måste vi använda oss av sådana prognoser och system. Det är i dag det enda sättet att hindra smittspridning av dengue i avsaknad av ett effektivt vaccin.

För mer information, kontakta gärna:

Joacim Rocklöv, docent, enheten för epidemiologi och global hälsa, Umeå universitet.Telefon: 070-636 16 35
E-post: joacim.rocklov@envmed.umu.se

Vill förutsäga epidemier orsakade av dengue

Den inbjudan till Vita huset som Joacim Rocklöv har fått kommer från White House Office of Science and Technology Policy, samt Predict the Next Pandemic (PtNP) Initiative, vilket har initierats av Dr. John Holdren, som är president Barack Obamas rådgivare inom vetenskap och teknologi. Tanken med denna workshop är att samla experter och beslutsfattare för att påskynda utvecklingen av modeller för att bättre kunna förutsäga epidemier orsakade av dengue.

Redaktör: Mattias Grundström Mitz