Publicerad: 2016-09-20

Umeåforskare till bokmässan i Göteborg

NYHET Hatbrott, den akademiska yttrandefriheten och näthat är rubrikerna när forskare från juridiska institutionen medverkar på bokmässan 2016 i Göteborg.

Bild på tre jurister– Det känns roligt att få möjligheten att möta en annan publik än den som man som forskare vanligtvis möter. Konsekvenserna av hatbrott är något som drabbar inte bara de individer och grupper som utsätts, utan även samhället som helhet. Därför är det viktigt att diskutera frågorna i alla möjliga sammanhang, säger Görel Granström, docent vid Juridiska institutionen och en av författarna till boken ”Hatbrott? En introduktion”, som släpptes i våras.

Som titeln antyder är det en introducerande bok i ämnet, där begreppet hatbrott primärt diskuteras och analyseras ur ett brottsofferperspektiv.
– Jag och mina medförfattare kommer att samtala om varför vi skrev boken och varför det behövs en ständigt pågående diskussion om hur vi definierar människors lika värde och mänskliga rättigheter, säger Görel Granström.

Demokratiproblem

Tre jurister i trappaYttrandefrihet är temat på Bokmässan 2016 och det är via det internationella nätverket Scholars at Risk (SAR) som forskarna från juridiska institutionen medverkar. SAR vill främja den akademiska friheten och erbjuder skydd åt forskare som inte kan vara verksamma i sina hemländer.
– Det innebär ett stort individ- och demokratiproblem om forskare och journalister inte får eller vågar uttrycka sig inom ramen för sitt arbete, säger Karin Åström, universitetslektor vid Juridiska institutionen.

Tillsammans med Therese Enarsson medverkar hon under temat: Den akademiska yttrandefriheten – att forska om politiskt känsliga områden och näthat mot akademiker.

Årets tema ständigt aktuellt

Enarsson förklarar att taket för vad som får yttras vid allmänna och politiska debatter, enligt Europadomstolens praxis, tillåts vara högt för att skydda yttrandefriheten och demokratin.
– Det kan innebära att när exempelvis akademiker, journalister och politiker blir offer för näthat kan de ha ett lite svagare skydd än vissa andra offer. Att det finns rättsliga möjligheter att lagföra de som missbrukar sin yttrandefrihet, och istället hotar och kränker andra, är därför av största vikt för att gynna en fri och öppen debatt.

Hur känns det att medverka på bokmässan?
– Det känns verkligen intressant, inte minst för att årets tema är så ständigt viktigt och aktuellt, säger Therese Enarsson, universitetslektor vid juridiska institutionen.

Bokmässan 2016 pågår den 22–25 september i Göteborg.

Redaktör: Sofia Strömgren