Publicerad: 2014-02-03

Umeåforskare twittrar för Sveriges räkning

NYHET Elza Dunkels, forskare vid Umeå universitet, gästtwittrar den här veckan på kontot @sweden. Hon är en av få utvalda som får chansen att twittra på Sveriges egna officiella konto som har nästan 70 000 följare.

– Jag kommer troligtvis att twittra om min forskning, mitt stora och kaotiska familjeliv och om Umeå, Europas kulturhuvudstad, säger Elza Dunkels, som blivit utvald att twittra av Visit Sweden som ansvarar för kontot.

Till vardags jobbar Elza Dunkels som forskare och lärare vid Umeå universitet. Hon är expert på unga människors säkerhet på nätet och även intresserad av nätbaserade modeller för lärande och informell inlärning. Hon förklarar att forskningen inte bara är en inkomstkälla utan också ett sätt att leva.
– Om jag ska vara ärlig är det min enda hobby. Jag studerar unga människors internetkulturer och vuxenvärldens attityder till detta. Jag är stolt över att vara en aktivist för barn och jag ser min forskning och min position inom akademin som ett sätt att ge unga människor en röst, berättar hon.

Elza Dunkels är 53 år gammal, fyrbarnsmamma med två barnbarn och ytterligare ett är på väg.
– Även om jag mest kommer att skriva om min forskning kommer följarna nog att märka att min familj tar upp mycket av min tid och mina tankar. Ändå sedan jag fick mitt första barn 1985 har jag och min man prioriterat familjen högst, säger Elza Dunkels.

Hon förklarar att en sådan attityd i normala fall skulle hindra en kvinna från en framgångsrik karriär inom akademin. Så var det också till en början. Hon var tidigare den enda kvinnan på institutionen och dessutom den med lägst inkomst. Att hon gick hem tidigt från jobbet varannan dag för att hämta barnen var inte heller till någon hjälp. Besluten verkade tas när hon lämnat arbetsplatsen.
– Men sedan blev jag intresserad av unga människors nätkulturer och försökte hitta forskning om det för att använda i våra kurser. Fast det här var på slutet av 1990-talet och då fanns ingenting användbart.

Istället vände hon sig till sina barn och deras vänner och frågade dem om internet och om deras tankar kring säkerhet och lärande. Tilsammans skapade de en webbsida som hon använde som kurslitteratur inom lärarutbildningen. Det ledde till att hon fick finansiering för sina doktorsstudier. 2007 försvarade hon sin doktosavhandling om unga människors nätkulturer och blev filosofie doktor.
– I dag har jag en blomstrande akademisk karriär – inte trots att jag har många barn – utan tack vare det! Så… in your face sexism!

Följ Elza Dunkels på @sweden den 3–9 februari och/eller via hennes privata twitterkonto @dunkels.

Elza Dunkels driver också forskarbloggarna www.kulturer.net, netnanny.wordpress.com. Via forskarbloggarna går det att nå frågelådan "Fråga forskarna: Unga online", en webbtjänst dit skolpersonal, föräldrar och andra kan vända sig med sina frågor.

Om @sweden

Varje vecka får en person exklusiv tillgång till twitterkontot @sweden, som drivs av Visit Sweden. Syftet är att presentera landet Sverige genom den blandning av kompetenser, erfarenheter och åsikter som landet faktiskt består av. Läs mer http://curatorsofsweden.com

Redaktör: Karin Wikman