Publicerad: 2013-02-28

Umeåforskare upplyser amerikaner

NYHET USA:s äldsta tidskrift The Atlantic, grundad 1857, med samma litterära status som The New Yorker, har publicerat en artikel av Finn Arne Jørgensen, idéhistoriker och forskare vid VTM, Vetenskaps-, teknik- och miljöstudier, mångvetenskapligt och internationellt orienterat forskningsområde vid humanistiska fakulteten, Umeå universitet.

Finn Arne Jørgensen

Artikeln tar sin utgångspunkt i den i år Oscarsnominerade dokumentärfilmen Redemption. En dokumentär om New Yorks ”canners”, de män och kvinnor som överlever genom att panta flaskor och burkar som de plockar upp från trottoarer, parker och sopcontainrar i bostadsområden.

Finn Arne Jørgensen, författare till boken Making a Green Machine, som avhandlar flask- och burkåtervinningensningens historiska utveckling, konsekvenser och tekniker, menar att det gäller att höja blicken: ”What is then a consumer supposed to do if he or her wants to be both green and socially responsible?
Among the many readers' letters to New York Times that complain of the annoyances of recycling, there are others that consider their non-recycling as a form of redistribution of money: "Cheers to our homeless for keeping the park clean. It's hard work, but they're doing it; I plan to add my empty cans to a garbage container for someone needier than I," wrote one New Yorker in 1985. It is a convenient, and probably well-meaning, choice, for sure. But it is certainly not a simple path to redemption.”

Läs hela Finn Arne Jørgensens artikel A Pocket History of Bottle Recyclingtheatlantic.comLäs även om en tidigare publicering av Finn Arne Jørgensen i The Atlantic om hans hytteforskning på umu.se

Redaktör: Per Melander