Publicerad: 2018-03-27

Umeåforskaren Bin Yang rekryteras till Tusen Talanger

NYHET Vetenskapsakademien i Peking ska locka till sig två tusen skarpa forskare i utlandet och övertala dem att flytta till Kina. En av dem är forskarassistent Bin Yang, Institutionen för tillämpad fysik och elektronik vid Umeå universitet, som framgångsrikt forskar om byggmiljöer och energieffektivisering.

Bin Yang. Foto: privat

– Det känns hedervärt och stort. Detta är ett av de mest prestigefyllda uppdrag man kan ha i Kina, och det är dessutom en livslång ära! Tusen Talanger-programmet är något som varje kinesisk forskare känner till och drömmer om att vara en del i, säger Bin Yang, forskarassistent på Institutionen för tillämpad fysik och elektronik, som efter en årslång urvalsprocess har passerat nålsögat.

Utmärkelsen innebär att Bin Yang flyttar tillbaka till Kina för att forska och får bland annat cirka 1,2 miljoner kronor personligt pris efter skatt och 5 miljoner kronor i startup-bidrag.

Kinas har traditionellt sett haft ett stort antal studenter som åkt utomlands för att studera på universitet. Det har resulterat i att det finns många högutbildade kineser som valt att stanna utomlands efter studierna. För att bygga upp storleken och öka prestigen i sitt eget universitetssystem utvecklade därför Kina Tusental Talanger-programmet 2011 för att locka unga utländska kinesiska talanger, som inte fyllt 40 år, från högt rankade universitet över hela världen.

Fler nobelpris till Kina

Målet är att skapa ett mer konkurrenskraftigt universitetssystem i Kina som ger värdefullare forskning, fler nobelpris, stöder innovationsekonomin och uppmuntrar kineserna att stanna kvar i hemlandet. Numera söker alla kinesiska universitet duktiga kandidater globalt. Universitets berömmelse och ranking förbättras snabbt genom att ha så många forskare som möjligt rekryterade genom Tusen Talanger.

Tusen Talanger-programmet administreras av Kommunistpartiets centralkommitté.  Bedömningsgruppen som går igenom alla ansökningar består av representanter från utbildningsdepartementet, ministeriet för vetenskap och teknik, ministeriet för arbetsmarknaden och social trygghet, den kinesiska vetenskapsakademin, den kinesiska ingenjörsakademin och den kinesiska vetenskapsakademin.

Flytt i december

Bin Yang forskar på byggda inomhusmiljöer och fokuserar på termisk komfort, luftkvalitet och hälsa. Han studerar också energieffektiva HVAC-system (värme och ventilation).

– Jag planerar att flytta tillbaka till Kina i slutet av året. Jag kommer självklart att fortsätta att samarbeta med forskare vid Umeå universitet. Vi har planer på att skapa ett China Sweden Joint research center.

Biografi:

Bin Yang föddes år 1978 och kommer från Tianjin i Kina.1996-2000 Kandidatexamen I Tianjin University (China)2000-2003 Masterexamen I Tianjin University (China)2004-2009 Gemensam doktorsexamen från Technical University of Denmark och National University of Singapore2010-2013 Docent, Hebei University of Technology (China)2013-2014 Postdoktor, University of California Berkeley
2014-Date Forskarassistent, Umeå Universitet

För mer information, kontakta gärna:

Bin Yang, Institutionen för tillämpad fysik och elektronikTelefon: 090-786 6117
E-post: bin.yang@umu.se