Publicerad: 2018-04-16

Umeåforskaren Natuschka Lee en av Sveriges 100 häftigaste

NYHET Finns det liv i rymden? Vilken typ av organismer är det i så fall? Karin Gyllenklev har träffat mikro- och astrobiolog Natuschka Lee som vet massor om möjligheter och svårigheter för liv på andra platser än vår egen planet.

Karin Gyllenklev och Natuscka Lee

Vetenskapsjournalisten Karin Gyllenklev möter Sveriges 100 häftigaste forskare och levererar massvis med cool kunskap. En av de utvalda är forskaren Natuschka Lee, astrobiolog och forskare på Institutionen för ekologi, miljö och geovetenskap vid Umeå universitet.

Allteftersom Karin Gyllenklev träffar forskare från hela Sverige läggs filmerna upp på Youtube och dessa highlightas just nu i samband med Vetenskapsfestivalen i Göteborg. Se filmen om Natuschka Lee via länken nedan.

Vem bestämmer vilka som är häftigast? Alla! Forskarna som medverkar i serien har nominerats av privatpersoner, andra forskare och kommunikatörer på högskolor och universitet. Har du någon favoritforskare som du tycker platsar? Skicka din nominering till karin.gyllenklev@vetenskapsfestivalen.se.

Se film:

Karin Gyllenklev möter astrobiolog Natuschka Lee (4:36 min)

Om Vetenskapsfestivalen:

Mer information om Vetenskapsfestivalen i Göteborg (16-27 april)

Redaktör: Ingrid Söderbergh