Publicerad: 2011-03-04

Umeåforskares artikel populärast i ledande tidskrift under 2010

NYHET Jessica Körning Ljungberg vid Umeå universitet är en av författarna till förra årets mest nedladdade artikel i The Journal of Automobile Engineering.

I den internationellt ledande tidskriften publiceras artiklar om forskning, design, produktion och utveckling inom bil- och fordonsindustrin. Den efterfrågade artikeln handlar om hur förares uppmärksamhet, minne och koncentration påverkas av fordonens vibrationer och ljud, ett aktuellt och outforskat område inom bil- och fordonsindustrin.

– Eftersom moderna bilar fylls med avancerad teknisk utrustning som pockar på vår uppmärksamhet, blir det allt mer intressant att studera hur olika alarm och vibrationer påverkar förare mentalt. Hjälper utrustningen oss att köra säkrare, eller är det kanske tvärtom? frågar sig Jessica Körning Ljungberg, postdoktor i psykologi vid Umeå universitet.

Beskedet om artikelns popularitet fick hon förra veckan från en av tidskriftens redaktörer, och hon tror att en av anledningarna till att artikeln rönt så stort intresse är att den sammanfattar vad som hittills är känt inom området.
– Kanske beror det också på att vi tydligt pekar på vad man skulle kunna forska vidare om, och ger forskare nya uppslag och idéer.

Mycket lite är nämligen känt om hur vibrationer, eller vibrationer tillsammans med ljud, inverkar på förare mentalt. Däremot vet man massor om hur vi påverkas av bara ljud. I artikeln föreslår därför Jessica Körning Ljungberg, tillsammans med den belgiske forskaren Fabrice Parmentier, att det skulle kunna gå att använda metoder och kunskap från ljudforskningen för att förstå och utveckla kunskapen om vibrationers påverkan.

För mer information, kontakta:

Jessica Körning Ljungberg institutionen för psykologi, Umeå universitet
E-post: Jessica.KorningLjungberg@psy.umu.se