Publicerad: 2015-10-09

Umeåforskares avväpnande samarbete kan få SvD:s entreprenörspris

NYHET Skadliga bakterier som tål antibiotika är ett växande problem. Företaget Quretech Bio är nu en lösning på spåren genom att utveckla läkemedel som inte dödar utan bara avväpnar bakterierna. Bolaget – som grundades av tre forskare och en hedersdoktor vid Umeå universitet – är nu en av toppkandidaterna i Svenska Dagbladets tävling Framtidens entreprenör.

Umeå universitet ligger i internationell framkant när det gäller infektionsforskning. Forskarna Sven Bergström, Jörgen Johansson och Fredrik Almqvist (se bilden) har tidigare fått stora anslag för sin forskning om nya strategier för att avväpna bakterier, bland annat drygt 33 miljoner kronor år 2013 från Knut och Alice Wallenbergs stiftelse. För att nyttiggöra forskningen och bidra till att rädda och förbättra människors liv, grundade de tillsammans med Scott Hultgren, professor vid Washington University i St. Louis och hedersdoktor vid Umeå universitet, avknoppningsföretaget Quretech Bio. Företaget är nu en av tio toppkandidater i Svenska Dagbladets tävling Framtidens Entreprenör.

Företaget utvecklar läkemedel designade för att avväpna sjukdomsalstrande bakterier, till exempel tuberkulosbakterien, istället för att döda dem. Ett koncept som innebär att det blir svårare för bakterierna att utveckla resistens, jämfört med traditionell antibiotikabehandling. Dock är det en är en lång och kostsam process att utveckla läkemedel, och hittills har forskarna fått stöd av Umeå Biotech Incubator och andra delar av Umeå universitets innovationssystem. Genom att vara en av finalisterna i Svenska Dagbladets tävling Framtidens Entreprenör öppnas förhoppningsvis fler möjligheter för att finansiera det fortsatta arbetet mot ett effektivt läkemedel.

Av tio kandidater går fem till final. Redan nu kan Svenska Dagbladets läsare rösta fram sin favorit fram till den 30 oktober.

Mer om forskningsprojektet Therapy for the future, disarming bacterial pahtogenesisMer om tävlingen

Mer om Quretech Bio

Redaktör: Camilla Bergvall