Publicerad: 2012-10-25

Umeåfysiker hedersprofessor vid kinesiskt universitet

NYHET Professor Bertil Sundqvist har blivit utsedd till hedersprofessor vid Jilin University i Kina. Han fick motta diplom och rockslagspin vid en högtidlig ceremoni i staden Changchun.

– Det var litet överraskande att få beskedet, men jag är förstås både stolt och glad över utmärkelsen, säger Bertil Sundqvist.

Institutionen för fysik vid Umeå universitet har under en lång tid haft vetenskapligt samarbete med State Key Laboratory of Superhard Materials vid Jilin University. Det är ett av Kinas och därmed världens absolut främsta vetenskapliga högtryckslaboratorier.

Bertil Sundqvists forskargrupp hade en postdoktor från Jilin University redan 1999 och sedan dess har samarbetet utvecklats och många gemensamma artiklar har publicerats under åren.

Bertil Sundqvist fokuserar i sin forskning på egenskaperna hos kolnanostrukturer, till exempel kolnanorör och fullerener, och har besökt Jilin University många gånger för att forska och ge föreläsningar för lärare och studenter.

– Eftersom vi har anslag från Vetenskapsrådet för forskarutbyte har forskare och doktorander från Umeå och Changchun möjlighet att besöka varandra årligen, säger han.

Med utnämningen hoppas Jilin University på ett fördjupat samarbete.

För mer information, kontakta gärna:

Bertil Sundqvist, institutionen för fysikTelefon: 090-786 74 88
E-post: Bertil.sundqvist@physics.umu.se

Bildtext: Vid en högtidlig ceremoni får Bertil Sundqvist av vicerektor Gang Chen ett diplom och en liten rockslagspin som visar att han tillhör personalen i Changchun.

Redaktör: Ingrid Söderbergh