Publicerad: 2006-08-22

Umeåfysiolog får pris av Karolinska Institutet

NYHET Roland S. Johansson, professor i fysiologi vid Umeå universitet, har av Karolinska Institutet tilldelats Axel Hirschs pris för 2006.

Styrelsen för forskning vid Karolinska Institutet delar årligen ut detta pris för "en av svensk författare publicerad vetenskaplig skrift av högt värde". Roland S. Johansson intresserar sig för området sensomotorisk kontroll av handens rörelser och håller enligt prismotiveringen "en hög vetenskaplig produktivitet av internationellt högsta klass". Han tilldelas priset för ett arbete om betydelsen av synintryck för styrning och inlärning av finmotorisk aktivitet.

Axel Hirschs pris är på 48 000 kr och delas ut i samband med Karolinska Institutets installationshögtid i Berwaldhallen i Stockholm den 2 november i år. Andra forskare vid Umeå universitet som fått detta pris är Staffan Normark (1984), Hans Wolf-Watz (1992), Torbjörn Egelrud (1999), Gunilla Olivecrona (1997) och Thomas Edlund (2000).

Roland S. Johansson finns vid Inst. för integrativ medicinsk biologi, enheten för fysiologi, tel. 090-786 54 90, epost roland.s.johansson@physiol.umu.se

En porträttbild kan hämtas på www.umu.se/medfak/aktuellt/bilder/

Redaktör: Hans Fällman