Publicerad: 2017-11-10

Umeågalan fyllde Aula Nordica

NYHET Igår medverkade 850 personer i Umeågalan, den årliga mötesplatsen för näringslivet, som hölls för fjortonde gången. Den första delen av galan genomfördes i Aula Nordica vid Umeå universitet

– Umeå universitet är en av Umeågalans huvudsponsorer, och det här är en av många insatser vi gör för samverkan med det omgivande samhället. Vi är även med i den grupp som utser vinnaren av Umeågalans huvudsponsorpris, som i år välförtjänt gick till Mona Edström Frohm, platschef vid Volvo Lastvagnar Umeå, säger Dieter Müller, vicerektor vid Umeå universitet, som delade ut priset.

Umeågalans huvudsponsorpris delas ut till ett företag, organisation, förening eller person som är verksam i Umeå och som under året utmärkt sig genom engagemang och innovativt tänkande som skapar möjligheter för tillväxt och utveckling i Umeå.

Anna-Karin Nyberg (till vänster), internetforskare och universitetslektor i informatik, var galans konferencier.

Prisgruppen skriver i sin motivering att ”som representant för den största privata arbetsgivaren i Umeå satsar Mona Edström Frohm offensivt och värnar samtidigt om en bred samverkan även lokalt. Hennes förmåga att utveckla den egna verksamheten och bygga relationer, tillsammans med hennes regionala engagemang, har lett till att Volvo Lastvagnar Umeå idag är ett globalt kompetenscentrum inom Volvokoncernen för målning, pressning och hyttsammansättning – Volvo Cab Competence Center. Under Monas ledning bygger Volvo vidare på sin verksamhet och investerar även fortsättningsvis tungt i Umeå till gagn för hela regionen.”

Under galan delades det även ut ett antal andra fina priser, se: www.umeagalan.se

– Utifrån Umeå universitets perspektiv är det särskilt glädjande att flera prisbelönta företag är kopplade till universitetets forskare och under sina framgångsrika resor har stötts av universitetets innovationsstödssystem, säger Dieter Müller.

Umeågalan är ett samarbetsprojekt mellan flera olika aktörer: näringslivet, universitetet och kommunen. Syftet är att skapa en näringslivsgala som inspirerar, uppmärksammar och hyllar näringslivet, och gör oss stolta över att bo, leva och verka i Umeå.

Redaktör: Mattias Grundström Mitz