Publicerad: 2010-06-15

Umeålaboratorium en del av Vetenskapsrådets storsatsning inom kemisk biologi

NYHET När Vetenskapsrådet och Karolinska institutet undertecknade ett avtal om en infrastruktursatsning på ett nytt forskningsnätverk i kemisk biologi var glädjen stor även vid Umeå universitet.

Laboratories for Chemical Biology Umeå, LCBU är en viktig part i det nya forskningskonsortiet, Chemical Biology Consortium Sweden (CBCS), som nu får 55 miljoner kronor i stöd av Vetenskapsrådet.

De övriga partners som ingår i konsortiet är Uppsala University Drug Optimization and Pharmaceutical Profiling Platform (UDOPP) och Laboratories for Chemical Biology Karolinska Institutet (LCBKI). Alla tre laboratorier ska samarbeta med sin utrustning, personal och kunskap för att ge optimalt stöd till biomediciniska forskningsgrupper i hela landet.

LCBU i Umeå har lyckats med att under mycket kort tid bygga upp en infrastrukturplattform med sju anställda. LCBU erbjuder akademiska forskargrupper och små avknoppningsföretag möjligheten att identifiera biologiskt aktiva substanser som kan användas som forskningsverktyg eller startpunkter för utveckling av nya läkemedel. Förutom personal och expertis har LCBU en omfattande instrumentpark och en substanssamling som består av 17 500 små organiska molekyler.

Konsortiet för kemisk biologi leds för närvarande av Annika Jenmalm-Jensen vid Karolinska institutet, men det är meningen att föreståndarna vid samtliga tre nationella noder ska turas om med ordförandeskapet. I Umeå är det två professorer vid kemiska institutionen som tillsammans är föreståndare för Umeås LCBU.

– Med satsningen från Vetenskapsrådet kommer vi att kunna utöka vår personalstyrka och öka vårt utbud till forskare och småföretagare, säger Mikael Elofsson som är en av LCBUs föreståndare.
– Våra samarbeten med havsforskare vid Universitetet i Tromsø och infektionsforskarna vid Umeå Centre for Microbial Research (UCMR) i Umeå ger oss en unik profil bland de övriga parterna och på så sätt kan vi komplettera varandra.

Det nya avtalet med Vetenskapsrådet gäller för fem år och visar att Umeå universitet är en av de ledande forskningsplatserna inom biomedicinisk grundforskning i Sverige.

För mer information, kontakta gärna:

Mikael Elofsson, föreståndare, Laboratories for Chemical Biology Umeå, LCBU Telefon: 090-786 9328
E-post: mikael.elofsson@chem.umu.se

Länkar:

Pressmeddelande från VetenskapsrådetChemical Biology Consortium Sweden (CBCS)Laboratories for Chemical Biology Karolinska Institutet (LCBKI)Uppsala University Drug Optimization and Pharmaceutical Profiling Platform (UDOPP):

Redaktör: Eva-Maria Diehl